משנה תורה - ספר טהרה - הלכות טומאת מת - הכול
פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה


הִלְכּוֹת טֻמְאַת מֵת פֵּרֶק א

א  הַמֵּת מְטַמֵּא בַּמַּגָּע וּבַמַּשָּׂא וּבָאֹהֶל, טֻמְאַת שִׁבְעָה; וְטֻמְאַת מַגָּע וְאֹהֶל, מְפֹרָשִׁין בַּתּוֹרָה--שֶׁנֶּאֱמָר "הַנֹּגֵעַ בְּמֵת, לְכָל-נֶפֶשׁ אָדָם--וְטָמֵא, שִׁבְעַת יָמִים" (במדבר יט,יא), וְנֶאֱמָר "כָּל-הַבָּא אֶל-הָאֹהֶל וְכָל-אֲשֶׁר בָּאֹהֶל, יִטְמָא שִׁבְעַת יָמִים" (במדבר יט,יד).

ב  טֻמְאַת מַשָּׂא, מִפִּי הַשְּׁמוּעָה; וְקַל וְחֹמֶר הַדְּבָרִים:  אִם נְבֵלָה שְׁהִיא טֻמְאַת עֶרֶב וְאֵינָהּ מְטַמְּאָה בָּאֹהֶל מְטַמְּאָה בַּמַּשָּׂא, שֶׁנֶּאֱמָר "וְהַנֹּשֵׂא, אֶת-נִבְלָתָם" (ויקרא יא,כח)--הַמֵּת, לֹא כָּל שֶׁכֵּן; וּמַה נְבֵלָה שֶׁמַּגָּעָהּ טֻמְאַת עֶרֶב, מַשָּׂאָהּ טֻמְאַת עֶרֶב--אַף הַמֵּת שֶׁמַּגָּעוֹ טֻמְאַת שִׁבְעָה, מַשָּׂאוֹ טֻמְאַת שִׁבְעָה.

ג  אֵין טֻמְאַת מַשָּׂא בַּמֵּת מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים, אֵלָא דִּין תּוֹרָה.  וְיֵרָאֶה לִי שֶׁזֶּה שֶׁשָּׁתַק מִמֶּנָּה הַכָּתוּב, כְּדֶרֶךְ שֶׁשָּׁתַק מֵאִסּוּר הַבַּת לְפִי שֶׁאָסַר בַּפֵּרוּשׁ אַפִלּוּ בַּת הַבַּת, וְשָׁתַק מֵאִסּוּר אֲכִילַת בָּשָׂר בְּחָלָב, לְפִי שֶׁאָסַר בַּפֵּרוּשׁ אַפִלּוּ בִּשּׁוּלוֹ--כָּךְ שָׁתַק מִטֻּמְאַת מַשָּׂא בַּמֵּת, לְפִי שֶׁטִּמֵּא בַּפֵּרוּשׁ אַפִלּוּ אָהֳלוֹ.

ד  [ג] טֻמְאַת מַגָּע הָאֲמוּרָה בְּכָל מָקוֹם, בֵּין בַּמֵּת בֵּין בִּשְׁאָר הַמְּטַמְּאִים--הוּא שֶׁיִּגַּע הָאָדָם בִּבְשָׂרוֹ בַּטֻּמְאָה:  בֵּין בְּיָדוֹ, בֵּין בְּרַגְלוֹ, אוֹ בִּשְׁאָר גּוּפוֹ, אַפִלּוּ בִּלְשׁוֹנוֹ--הֲרֵי זֶה נִטְמָא.  וְכֵן יֵרָאֶה לִי שְׁאִם נָגַע בְּצִפָּרְנוֹ, אוֹ בְּשִׁנּוֹ--נִטְמָא:  כֵּיוָן שְׁהֶם מְחֻבָּרִים לַגּוּף, הֲרֵי הֶם כַּגּוּף.

ה  אֲבָל אִם תָּחַב אָדָם טֻמְאָה בְּכוֹשׁ, וְהִכְנִיסָהּ לְתוֹךְ גְּרוֹנוֹ שֶׁלְּטָהוֹר, וְלֹא נָגְעָה בִּלְשׁוֹנוֹ, אוֹ שֶׁהִכְנִיסָהּ לְתוֹךְ מְעֵי הָאִשָּׁה מִלְּמַטָּה, וְלֹא נָגְעָה בִּבְשָׂרָהּ--לֹא נִטְמָא הַבּוֹלֵעַ מִשּׁוֹם נוֹגֵעַ:  שֶׁהֲרֵי לֹא נָגַע--שֶׁנְּגִיעַת פְּנִים, אֵינָהּ נְגִיעָה.

ו  [ד] קְרוֹם שֶׁעַל הַמַּכָּה, הֲרֵי הוּא כְּעוֹר הַבָּשָׂר לְעִנְיַן מַגַּע טֻמְאוֹת.  וְכִישׁוּת שֶׁלַּקָּטָן, אֵינָהּ כְּעוֹר הַבָּשָׂר.  כֵּיצַד:  מִי שֶׁנָּגְעָה טֻמְאָה בִּקְרוֹם מַכָּתוֹ נִטְמָא, כְּאִלּוּ נָגְעָה בְּעוֹרוֹ; נָגְעָה בַּשֵּׂעָר הַדַּק שֶׁעַל בְּשַׂר הַקָּטָן, לֹא נִטְמָא.

ז  וְכֵן אָדָם טָמֵא שֶׁהָיְתָה בּוֹ מַכָּה, וְנָגַע הַטָּהוֹר בִּקְרוֹם מַכַּת הַטָּמֵא--נִטְמָא; הָיָה הַקָּטָן טָמֵא, וְנָגַע הַטָּהוֹר בַּכִּישׁוּת שֶׁלּוֹ--לֹא נִטְמָא:  בֵּין בְּטֻמְאַת מֵת, בֵּין בִּשְׁאָר הַטֻּמְאוֹת.  וְכֵן לִכְלוּכֵי צוֹאָה וְטִיט, וְכַיּוֹצֶא בָּהֶן מִן הַדְּבָרִים שֶׁחוֹצְצִין עַל הַגּוּף--אֵינָן כְּעוֹר הַבָּשָׂר, לֹא לְטַמֵּא וְלֹא לְהִטַּמֵּא.

ח  [ה] כְּשֵׁם שֶׁהָאָדָם מִטַּמֵּא בִּנְגִיעָתוֹ בַּטֻּמְאָה, כָּךְ הַכֵּלִים כֻּלָּם מִטַּמְּאִים בִּנְגִיעַת הַטֻּמְאָה בָּהֶן:  חוּץ מִכְּלִי חֶרֶס--שְׁאֵינוּ מִטַּמֵּא אֵלָא מֵאַוֵּירוֹ בִּלְבָד, כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאַר בְּהִלְכּוֹת כֵּלִים.  וְזֶה כְּלָל גָּדוֹל בַּטֻּמְאוֹת--כָּל הַמְּטַמֵּא אָדָם בַּמַּגָּע, מְטַמֵּא כֵּלִים; וְכָל שְׁאֵינוּ מְטַמֵּא אָדָם בַּמַּגָּע, אֵינוּ מְטַמֵּא כֵּלִים.

ט  [ו] טֻמְאַת מַשָּׂא הָאֲמוּרָה בְּכָל מָקוֹם, בֵּין בַּמֵּת בֵּין בִּשְׁאָר הַמְּטַמְּאִים בַּמַּשָּׂא--הוּא שֶׁיִּשָּׂא הָאָדָם אֶת הַטֻּמְאָה, אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא נָגַע בָּהּ:  אַפִלּוּ הָיָה בֵּינוֹ לְבֵינָהּ אֶבֶן--הוֹאִיל וּנְשָׂאָהּ, נִטְמָא.  וְאֶחָד הַנּוֹשֵׂא עַל רֹאשׁוֹ, אוֹ בְּיָדוֹ, אוֹ עַל שְׁאָר גּוּפוֹ, וְאֶחָד הַנּוֹשֵׂא הוּא בְּעַצְמוֹ, אוֹ שֶׁנְּשָׂאָהּ אַחֵר וְהִנִּיחָהּ לְמַעְלָה מִזֶּה--הוֹאִיל וְנִשֵּׂאת עָלָיו מִכָּל מָקוֹם, נִטְמָא.  וְאַפִלּוּ הָיְתָה הַטֻּמְאָה תְּלוּיָה בְּחוּט, אוֹ בְּשַׂעֲרָה, וְתָלָה הַחוּט בְּיָדוֹ, וְהִגְבִּיהַּ הַטֻּמְאָה כָּל שְׁהוּא--הֲרֵי זֶה נוֹשֵׂא, וְנִטְמָא.

י  [ז] מֵסִיט, בִּכְלַל נוֹשֵׂא הוּא; וְכָל דָּבָר שֶׁמְּטַמֵּא בַּמַּשָּׂא, מְטַמֵּא בַּהֲסֵט.  כֵּיצַד:  קוֹרָה שְׁהִיא מֻנַּחַת עַל הַכּוֹתָל, וְעַל צִדָּהּ מֵת אוֹ נְבֵלָה וְכַיּוֹצֶא בָּהֶן, וּבָא הַטָּהוֹר לִקְצֵה הַקּוֹרָה הַשֵּׁנִי, וְהֵנִידוֹ--כֵּיוָן שֶׁהֵנִיד אֶת הַטֻּמְאָה שֶׁבַּקָּצֶה הַשֵּׁנִי, נִטְמָא מִשּׁוֹם נוֹשֵׂא; וְאֵין צָרִיךְ לוֹמַר אִם מָשַׁךְ אֶת הַקָּצֶה הַשֵּׁנִי כְּנֶגֶד הָאָרֶץ, עַד שֶׁהִגְבִּיהַּ הַטֻּמְאָה אוֹ שֶׁגָּרַר הַטֻּמְאָה עַל הָאָרֶץ--שֶׁזֶּה נוֹשֵׂא וַדַּאי.  וְזוֹ וְכָל כַּיּוֹצֶא בָּהּ, הִיא טֻמְאַת הֲסֵט הָאֲמוּרָה בְּכָל מָקוֹם.

יא  [ח] הַנּוֹשֵׂא בְּתוֹךְ בֵּית הַסְּתָרִים, נִטְמָא--שֶׁאַף עַל פִּי שְׁאֵין הַנְּגִיעָה שָׁם נְגִיעָה, הַנּוֹשֵׂא שָׁם נוֹשֵׂא הוּא:  אֵלָא אִם כֵּן נִבְלְעָה הַטֻּמְאָה בְּתוֹךְ מֵעָיו--שֶׁמֵּאַחַר שֶׁהִגִּיעָה לְתוֹךְ בִּטְנוֹ, אֵינוּ לֹא נוֹגֵעַ וְלֹא נוֹשֵׂא; וְאִם טָבַל--טָהַר, וְאַף עַל פִּי שֶׁהַטֻּמְאָה בְּתוֹךְ מֵעָיו.

יב  [ט] אֵין מִטַּמֵּא בַּמַּשָּׂא אֵלָא הָאָדָם בִּלְבָד, לֹא הַכֵּלִים.  כֵּיצַד:  הֲרֵי שֶׁהָיָה מֻנָּח עַל יָדוֹ עֲשָׂרָה כֵּלִים, זֶה עַל גַּבֵּי זֶה, וְהַנְּבֵלָה וְכַיּוֹצֶא בָּהּ בַּכְּלִי הָעֶלְיוֹן--הָאָדָם טָמֵא מִשּׁוֹם נוֹשֵׂא נְבֵלָה, וְהַכֵּלִים שֶׁעַל יָדוֹ כֻּלָּן טְהוֹרִים, חוּץ מִכְּלִי הָעֶלְיוֹן, שֶׁנָּגְעָה בּוֹ הַטֻּמְאָה.  וְכֵן כָּל כַּיּוֹצֶא בְּזֶה.

יג  [י] טֻמְאַת אֹהֶל--אֵינָהּ בִּשְׁאָר טֻמְאוֹת, אֵלָא בַּמֵּת בִּלְבָד:  וּבֵין שֶׁהֶאֱהִיל הָאָדָם אוֹ הַכְּלִי, אַפִלּוּ מַחַט שֶׁהֶאֱהִילָה עַל הַמֵּת, אוֹ שֶׁהֶאֱהִיל הַמֵּת עַל הָאָדָם אוֹ עַל הַכְּלִי, אוֹ שֶׁהָיָה הַמֵּת עִם הָאָדָם אוֹ עִם הַכֵּלִים תַּחַת אֹהֶל אֶחָד--הֲרֵי אֵלּוּ טְמֵאִים.  [יא] וְטֻמְאַת אֹהֶל הָאֲמוּרָה בְּכָל מָקוֹם--הוּא שֶׁתְּטַמֵּא אוֹתָהּ טֻמְאָה אֶת הָאָדָם אוֹ אֶת הַכֵּלִים, בְּאֶחָד מִשְּׁלוֹשָׁה דְּרָכִים אֵלּוּ.

יד  אֶחָד הַבָּא כֻּלּוֹ לְאֹהֶל הַמֵּת, אוֹ הַבָּא מִקְצָתוֹ--הֲרֵי זֶה נִטְמָא בָּאֹהֶל:  אַפִלּוּ הִכְנִיס יָדוֹ, אוֹ רָאשֵׁי אֶצְבְּעוֹתָיו, אוֹ חֻטְמוֹ לְאֹהֶל הַמֵּת--הֲרֵי זֶה נִטְמָא כֻּלּוֹ.  נָגַע בַּמַּשְׁקוֹף, וְצֵרַף יָדוֹ עִם הַמַּשְׁקוֹף--נִטְמָא, וּכְאִלּוּ בָּא מִקְצָתוֹ.  נָגַע בָּאַסְקֻפָּה--מִטֶּפַח וּלְמַטָּן קָרוֹב לָאָרֶץ, טָהוֹר; וּמִטֶּפַח וּלְמַעְלָן, טָמֵא.  וְיֵרָאֶה לִי שֶׁדָּבָר זֶה, מִדִּבְרֵיהֶם.

טו  [יב] אֶחָד הַמֵּת מִיִּשְׂרָאֵל, אוֹ מִן הַגּוֹיִים--מְטַמֵּא בַּמַּגָּע, וּבַמַּשָּׂא.  [יג] וְאֵין הַגּוֹי מְטַמֵּא, בָּאֹהֶל:  וְדָבָר זֶה, קַבָּלָה הוּא; וַהֲרֵי הוּא אוֹמֵר בְּמִלְחֶמֶת מִדְיָן "כֹּל נֹגֵעַ בֶּחָלָל" (במדבר לא,יט), וְלֹא הִזְכִּיר שָׁם אֹהֶל.

טז  וְכֵן הַגּוֹי, אֵינוּ נַעֲשֶׂה טְמֵא מֵת; אֵלָא גּוֹי שֶׁנָּגַע בַּמֵּת, אוֹ נְשָׂאוֹ, אוֹ הֶאֱהִיל עָלָיו--הֲרֵי הוּא כְּמִי שֶׁלֹּא נָגַע:  לְמַה זֶה דּוֹמֶה, לַבְּהֵמָה שֶׁנָּגְעָה בַּמֵּת אוֹ הֶאֱהִילָה עַל הַמֵּת.  וְלֹא בְּטֻמְאַת מֵת בִּלְבָד, אֵלָא בְּכָל הַטֻּמְאוֹת כֻּלָּן--אֵין הַגּוֹיִים וְלֹא הַבְּהֵמָה מִטַּמֵּאִין בָּהֶן.  [יד] וּמִדִּבְרֵי סוֹפְרִים, שֶׁיְּהוּ הַגּוֹיִים כַּזָּבִין לְכָל דִּבְרֵיהֶן.  וְאֵין לָךְ בְּכָל מִינֵי נֶפֶשׁ חַיָּה מַה שֶׁמִּטַּמֵּא וְהוּא חַי, אוֹ מְטַמֵּא וְהוּא חַי--חוּץ מִן הָאָדָם בִּלְבָד:  וְהוּא, שֶׁיִּהְיֶה יִשְׂרְאֵלִי.

יז  אֶחָד גָּדוֹל וְאֶחָד קָטָן--מִטַּמֵּאִין בְּכָל הַטֻּמְאוֹת, אַפִלּוּ בְּטֻמְאַת הַמֵּת:  שֶׁנֶּאֱמָר בָּהּ "וְאִישׁ אֲשֶׁר-יִטְמָא" (במדבר יט,כ)--אֶחָד הָאִישׁ, וְאֶחָד הַקָּטָן; שֶׁהֲרֵי הוּא אוֹמֵר שָׁם "וְעַל-כָּל-הַנְּפָשׁוֹת אֲשֶׁר הָיוּ-שָׁם" (ראה במדבר יט,יח).  אַפִלּוּ קָטָן בֶּן יוֹמוֹ שֶׁנָּגַע, אוֹ נָשָׂא, אוֹ הֶאֱהִיל הַמֵּת עָלָיו--נִטְמָא, וַהֲרֵי הוּא טְמֵא מֵת:  וְהוּא, שֶׁנֻּלַּד לְתִשְׁעָה; אֲבָל בֶּן שְׁמוֹנָה--הֲרֵי הוּא כְּאֶבֶן, וְאֵינוּ מְקַבֵּל טֻמְאָה.

יח  [טו] הַמֵּת אֵינוּ מְטַמֵּא, עַד שֶׁתֵּצֵא נַפְשׁוֹ; אַפִלּוּ מְגֻיָּד, אוֹ גּוֹסֵס, אַפִלּוּ נִשְׁחֲטוּ בּוֹ שְׁנֵי הַסִּימָנִים--אֵינוּ מְטַמֵּא, עַד שֶׁתֵּצֵא נַפְשׁוֹ:  שֶׁנֶּאֱמָר "בְּנֶפֶשׁ הָאָדָם אֲשֶׁר-יָמוּת" (במדבר יט,יג).  נִשְׁבְּרָה מַפְרַקְתּוֹ וְרֹב בָּשָׂר עִמָּהּ, אוֹ שֶׁנִּקְרַע כַּדָּג מִגַּבּוֹ, אוֹ שֶׁהֻתַּז רֹאשׁוֹ, אוֹ שֶׁנֶּחְתַּךְ לִשְׁנֵי חֲלָקִים בְּבִטְנוֹ--הֲרֵי זֶה מְטַמֵּא, אַף עַל פִּי שֶׁעֲדַיִן הוּא מְרַפְרֵף בְּאֶחָד מֵאֵבָרָיו.


משנה תורה - ספר טהרה - הלכות טומאת מת - הכול
פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה