משנה תורה - ספר עבודה - הלכות מעשה הקרבנות - הכול
פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט


הִלְכּוֹת מַעֲשֵׂה הַקָּרְבָּנוֹת פֵּרֶק יד

א  מִתְנַדֵּב אָדָם וְנוֹדֵר עוֹלָה וּשְׁלָמִים, וְכָל מִין שֶׁיִּרְצֶה מֵחֲמֵשֶׁת מִינֵי מְנָחוֹת הַבָּאִין בְּנֶדֶר וּנְדָבָה; וּמִתְנַדֵּב אוֹ נוֹדֵר מִנְחָה מִמִּנְחוֹת נְסָכִים לְבַדָּהּ, מֵאֵיזֶה מִין מִשְּׁלֹשֶׁת מִינֵי מִנְחוֹת נְסָכִים שֶׁבֵּאַרְנוּ.  וּמִתְנַדֵּב אוֹ נוֹדֵר יַיִן בִּפְנֵי עַצְמוֹ, אוֹ שֶׁמֶן בִּפְנֵי עַצְמוֹ, אוֹ לְבוֹנָה בִּפְנֵי עַצְמָהּ; אוֹ עֵצִים לַמַּעֲרָכָה--מִפְּנֵי שְׁהֶן כְּקָרְבָּן, שֶׁנֶּאֱמָר "וּלְקֻרְבַּן הָעֵצִים" (נחמיה יג,לא).

ב  שְׁנַיִם מִתְנַדְּבִין אוֹ נוֹדְרִין קָרְבָּן אֶחָד, עוֹלָה אוֹ שְׁלָמִים; אַפִלּוּ פְּרִידָה אַחַת שֶׁלְּתוֹרִים אוֹ בְּנֵי יוֹנָה, מְבִיאִין אוֹתָהּ בְּשֻׁתָּפוּת.  אֲבָל הַמִּנְחָה, אֵינָהּ בָּאָה בְּשֻׁתָּפוּת.  וּדְבָרִים אֵלּוּ, דִּבְרֵי קַבָּלָה הֶן.  [ג] הִנִּיחַ מִנְחָה לִשְׁנֵי בָּנָיו, וּמֵת--הֲרֵי אֵלּוּ מְבִיאִין אוֹתָהּ.

ג  [ד] אֵיזֶה הוּא נֶדֶר, וְאֵיזוֹ הִיא נְדָבָה:  הָאוֹמֵר הֲרֵי עָלַי עוֹלָה, אוֹ הֲרֵי עָלַי שְׁלָמִים, אוֹ הֲרֵי עָלַי מִנְחָה, אוֹ הֲרֵי דְּמֵי בְּהֵמָה זוֹ עָלַי עוֹלָה אוֹ שְׁלָמִים--זֶה הוּא הַנֶּדֶר; אֲבָל הָאוֹמֵר בְּהֵמָה זוֹ אוֹ דְּמֵי בְּהֵמָה זוֹ עוֹלָה אוֹ שְׁלָמִים, אוֹ הֲרֵי הָעִשָּׂרוֹן הַזֶּה מִנְחָה--זוֹ הִיא נְדָבָה.

ד  [ה] מַה בֵּין נְדָרִים לִנְדָבוֹת:  שֶׁהַנּוֹדֵר--אִם הִפְרִישׁ קָרְבָּנוֹ וְאָבַד אוֹ נִגְנַב, חַיָּב בְּאַחְרָיוּתוֹ עַד שֶׁיַּקְרִיב כְּמוֹ שֶׁנָּדַר; וְהַמִּתְנַדֵּב וְאָמַר זוֹ--אִם מֵת אוֹ נִגְנַב, אֵינוּ חַיָּב בְּאַחְרָיוּתוֹ.

ה  [ו] הָאוֹמֵר דְּמֵי שׁוֹר זֶה עָלַי עוֹלָה, וּדְמֵי בַּיִת זֶה עָלַי קָרְבָּן, וּמֵת הַשּׁוֹר, וְנָפַל הַבַּיִת--חַיָּב לְשַׁלַּם; אָמַר הֲרֵי עָלַי עוֹלָה עַל מְנַת שֶׁלֹּא אֶתְחַיַּב בְּאַחְרָיוּתָהּ, אֵינוּ חַיָּב בְּאַחְרָיוּתָהּ.

ו  [ז] כְּבָר בֵּאַרְנוּ שֶׁהָעוֹשֶׂה בַּיִת חוּץ לַמִּקְדָּשׁ, לְהַקְרִיב בּוֹ קָרְבָּנוֹת--אֵינוּ כְּבֵית עֲבוֹדָה זָרָה; וְהָאוֹמֵר הֲרֵי עָלַי עוֹלָה שֶׁאַקְרִיבֶנָּה בַּמִּקְדָּשׁ, וְהִקְרִיבָהּ בְּבַיִת זֶה--לֹא יָצָא.  שֶׁאַקְרִיבֶנָּה בְּבַיִת זֶה--אִם הִקְרִיבָהּ בַּמִּקְדָּשׁ, יָצָא.  הִקְרִיבָהּ בְּאוֹתוֹ הַבַּיִת, יָצָא:  הֲרֵי הוּא כְּמִי שֶׁנָּדַר עוֹלָה, עַל מְנַת שֶׁלֹּא יִהְיֶה חַיָּב בְּאַחְרָיוּתָהּ; וְעָנוּשׁ כָּרֵת, עַל הַעֲלָיָתָהּ בַּחוּץ.

ז  וְכֵן אִם אָמַר הֲרֵינִי נָזִיר, עַל מְנַת שֶׁאֲגַלַּח בְּבַיִת זֶה--אִם גִּלַּח שָׁם, יָצָא:  הֲרֵי הוּא כְּמִי שֶׁנָּדַר לְצַעַר עַצְמוֹ, וַהֲרֵי צִעַר; וְאֵינָהּ נְזִירוּת.

ח  חַטָּאת וְאָשָׁם אֵינָן בָּאִין אֵלָא עַל חֵטְא, וְאֵינָן בָּאִין בְּנֶדֶר וּנְדָבָה.  הָאוֹמֵר הֲרֵי עָלַי חַטָּאת אוֹ אָשָׁם, אוֹ שֶׁאָמַר הֲרֵי זוֹ חַטָּאת אוֹ אָשָׁם--לֹא אָמַר כְּלוּם.  הָיָה מְחֻיָּב חַטָּאת אוֹ אָשָׁם, וְאָמַר הֲרֵי זוֹ לְחַטָּאתִי אוֹ לַאֲשָׁמִי, אוֹ הֲרֵי הַמָּעוֹת הָאֵלּוּ לְחַטָּאתִי אוֹ לַאֲשָׁמִי--דְּבָרָיו קַיָּמִים.

ט  הָאוֹמֵר קָרְבַּן מְצֹרָע זֶה, אוֹ יוֹלֶדֶת זוֹ עָלַי--אִם הָיָה אוֹתוֹ מְצֹרָע אוֹ הַיּוֹלֶדֶת עֲנִיִּים, מֵבִיא הַנּוֹדֵר קָרְבַּן עָנִי; וְאִם הָיוּ עֲשִׁירִים, מֵבִיא הַנּוֹדֵר קָרְבַּן עָשִׁיר, אַף עַל פִּי שֶׁהַנּוֹדֵר עָנִי.

י  הָאוֹמֵר חַטָּאתוֹ וַאֲשָׁמוֹ וְעוֹלָתוֹ וּשְׁלָמָיו שֶׁלִּפְלוֹנִי עָלַי--אִם רָצָה אוֹתוֹ פְּלוֹנִי--הֲרֵי זֶה מַנִּיחוֹ לְהַקְרִיבָן עַל יָדוֹ, וּמִתְכַּפֵּר לוֹ.  רָצָה בְּשָׁעַת הַפְרָשָׁתוֹ, וְלֹא רָצָה בְּשָׁעַת הַקְרָבָה אֵלָא חָזַר בּוֹ--בָּעוֹלָה וּבַשְּׁלָמִים--מַקְרִיבָן, וּמִתְכַּפֵּר לוֹ בָּהֶן:  אַף עַל פִּי שְׁאֵינוּ רוֹצֶה עַתָּה, שֶׁהֲרֵי רָצָה בְּשָׁעַת הַפְרָשָׁה.  אֲבָל בַּחַטָּאת וְאָשָׁם--לֹא נִתְכַּפַּר לוֹ, עַד שֶׁיִּרְצֶה מִתְּחִלָּה וְעַד סוֹף.

יא  הָאוֹמֵר הֲרֵי עָלַי כְּנִדְרֵי רְשָׁעִים, שֶׁמִּנִּדְרֵיהֶן נָזִיר וְקָרְבָּן וּשְׁבוּעָה--חַיָּב בְּכֻלָּן; כְּנִדְרֵי כְּשֵׁרִין, לֹא נִתְחַיַּב כְּלוּם.  הֲרֵי עָלַי כִּנְדָבוֹת כְּשֵׁרִין, הֲרֵי זֶה נָדַר בְּנָזִיר וּבְקָרְבָּן.  וְכָל כִּנּוּיֵי קָרְבָּן, כְּקָרְבָּן.

יב  אֵין הַנּוֹדֵר וְלֹא הַמִּתְנַדֵּב חַיָּב, עַד שֶׁיִּהְיֶה פִּיו וְלִבּוּ שׁוֹוִין.  כֵּיצַד:  הַמִּתְכַּוֵּן לוֹמַר הֲרֵי עָלַי עוֹלָה, וְאָמַר שְׁלָמִים, אוֹ שֶׁהִתְכַּוַּן לוֹמַר הֲרֵי זוֹ עוֹלָה, וְאָמַר שְׁלָמִים--לֹא אָמַר כְּלוּם.  נִתְכַּוַּן לִנְדֹּר בָּעוֹלָה, וְאָמַר קָרְבָּן, לִנְדֹּר בְּחֶרֶם, וְאָמַר הֶקְדֵּשׁ--דְּבָרָיו קַיָּמִים:  שֶׁהָעוֹלָה קָרְבָּן, וְהַחֶרֶם הֶקְדֵּשׁ.  וְכֵן כָּל כַּיּוֹצֶא בְּזֶה.

יג  בִּנְדָרִים וּנְדָבוֹת, אֵינוּ צָרִיךְ לְהוֹצִיא בִּשְׂפָתָיו; אֵלָא אִם גָּמַר בְּלִבּוֹ, וְלֹא הוֹצִיא בִּשְׂפָתָיו כְּלוּם--חַיָּב.  כֵּיצַד:  גָּמַר בְּלִבּוֹ שֶׁזּוֹ עוֹלָה, אוֹ שֶׁיָּבִיא עוֹלָה--הֲרֵי זֶה חַיָּב לְהָבִיא, שֶׁנֶּאֱמָר "כֹּל נְדִיב לִבּוֹ, יְבִיאֶהָ" (שמות לה,ה):  בִּנְדִיבַת הַלֵּב, יִתְחַיַּב לְהָבִיא.  וְכֵן כָּל כַּיּוֹצֶא בְּזֶה מִנִּדְרֵי קֳדָשִׁים וְנִדְבוֹתָן.

יד  [יג] אֶחָד נְדָרִים וּנְדָבוֹת, עִם שְׁאָר הַדְּבָרִים שֶׁאָדָם חַיָּב בָּהֶן מֵעֲרָכִים וְדָמִים וּמַעַשְׂרוֹת וּמַתְּנוֹת עֲנִיִּים--מִצְוַת עֲשֵׂה מִן הַתּוֹרָה שֶׁיָּבִיא הַכֹּל בָּרֶגֶל שֶׁפָּגַע בּוֹ תְּחִלָּה, שֶׁנֶּאֱמָר "וּבָאתָ שָּׁמָּה.  וַהֲבֵאתֶם שָׁמָּה" (דברים יב,ה-ו):  כְּלוֹמַר, בְּעֵת שֶׁתָּבוֹא לָחֹג, תָּבִיא כָּל מַה שֶׁאַתָּה חַיָּב בּוֹ וְתִתֵּן כָּל חוֹב שֶׁעָלֶיךָ, לְשָׁם.

טו  הִגִּיעַ הָרֶגֶל, וְלֹא הֵבִיא--הֲרֵי זֶה בִּטַּל מִצְוַת עֲשֵׂה; עָבְרוּ עָלָיו שָׁלוֹשׁ רְגָלִים, וְלֹא הִקְרִיב קָרְבְּנוֹתָיו שֶׁנָּדַר אוֹ הִתְנַדַּב, אוֹ שֶׁלֹּא נָתַן הָעֲרָכִים וְהַחֲרָמִים וְהַדָּמִים--הֲרֵי זֶה עָבַר בְּלֹא תַעֲשֶׂה, שֶׁנֶּאֱמָר "לֹא תְאַחֵר לְשַׁלְּמוֹ" (דברים כג,כב):  אֵינוּ עוֹבֵר בְּלֹא תַעֲשֶׂה, עַד שֶׁיַּעַבְרוּ עָלָיו רַגְלֵי הַשָּׁנָה כֻּלָּהּ.  וְאֵין לוֹקִין עַל לָאו זֶה, לְפִי שְׁאֵין בּוֹ מַעֲשֶׂה.

טז  [יד] הִקְדִּישׁ בְּהֵמָה לַמִּזְבֵּחַ, וְעָבְרוּ עָלָיו שְׁנֵי רְגָלִים, וְנָפַל בָּהּ מוּם, וּפְדָיָהּ עַל גַּב בְּהֵמָה אַחֶרֶת--אֵינוּ עוֹבֵר בְּלֹא תַעֲשֶׂה, עַד שֶׁיַּעַבְרוּ עַל הָאַחֶרֶת שָׁלוֹשׁ רְגָלִים.  וְאֶחָד הָאִישׁ וְאֶחָד הָאִשָּׁה, עוֹבֶרֶת בְּבַל תְּאַחַר; אֲבָל הַיּוֹרֵשׁ, אֵינוּ עוֹבֵר בְּבַל תְּאַחַר.

יז  [טו] כָּל הַקָּרְבָּנוֹת שֶׁעָבְרוּ עֲלֵיהֶן שָׁלוֹשׁ רְגָלִים--לֹא נִפְסְלוּ, אֵלָא מַקְרִיבָן וּכְשֵׁרִים; וּבְכָל יוֹם וָיוֹם אַחַר הַשָּׁלוֹשׁ רְגָלִים, הוּא עוֹבֵר בְּבַל תְּאַחַר, וּבֵית דִּין מְצֻוִּין לַעֲשׂוֹתוֹ מִיָּד, עַד שֶׁיַּקְרִיב קָרְבְּנוֹתָיו בָּרֶגֶל שֶׁפָּגַע בּוֹ תְּחִלָּה.  [טז] אַף עַל פִּי שֶׁנֶּאֱמָר "לִרְצֹנוֹ" (ויקרא א,ג), כּוֹפִין אוֹתוֹ עַד שֶׁיֹּאמַר רוֹצֶה אֲנִי:  בֵּין שֶׁנָּדַר וְלֹא הִפְרִישׁ, בֵּין שֶׁהִפְרִישׁ וְלֹא הִקְרִיב--כּוֹפִין אוֹתוֹ עַד שֶׁיַּקְרִיב.

יח  [יז] כָּל חַיָּבֵי עוֹלוֹת וּשְׁלָמִים, מְמַשְׁכְּנִין אוֹתָן:  אַף עַל פִּי שְׁאֵין מִתְכַּפֵּר לוֹ עַד שֶׁיִּרְצֶה, שֶׁנֶּאֱמָר "לִרְצֹנוֹ" (ויקרא א,ג)--כּוֹפִין אוֹתוֹ עַד שֶׁיֹּאמַר רוֹצֶה אֲנִי.  אֲבָל חַיָּבֵי חַטָּאוֹת וַאֲשָׁמוֹת, אֵין מְמַשְׁכְּנִין אוֹתָן--הוֹאִיל וְהֶם מְעֻכְּבֵי כַּפָּרָה, אֵין חוֹשְׁשִׁין לָהֶם שֶׁמֶּא יִפְשְׁעוּ וְיַשְׁהוּ קָרְבְּנוֹתֵיהֶן:  חוּץ מֵחַטַּאת נָזִיר, הוֹאִיל וְאֵינָהּ מְעַכֶּבֶת אוֹתוֹ מִלִּשְׁתּוֹת יַיִן--שֶׁמֶּא יְאַחַר אוֹתָהּ; לְפִיכָּךְ מְמַשְׁכְּנִין אוֹתוֹ עָלֶיהָ.


משנה תורה - ספר עבודה - הלכות מעשה הקרבנות - הכול
פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט