משנה תורה - ספר קדושה - הלכות איסורי ביאה - הכול
פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב


הִלְכּוֹת אִסּוּרֵי בִּיאָה פֵּרֶק א

א  הַבָּא עַל אַחַת מִכָּל הָעֲרָיוֹת--בְּמֵזִיד, חַיָּב כָּרֵת, שֶׁנֶּאֱמָר "כִּי כָּל-אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה, מִכֹּל הַתּוֹעֵבֹת הָאֵלֶּה--וְנִכְרְתוּ הַנְּפָשׁוֹת הָעֹשֹׂת, מִקֶּרֶב עַמָּם" (ויקרא יח,כט), שְׁנֵיהֶם חַיָּבִין הַבּוֹעֵל וְהַנִּבְעָל; וְאִם הָיוּ שׁוֹגְגִין, חַיָּבִין חַטָּאת קְבוּעָה.  וְיֵשׁ מִן הָעֲרָיוֹת שְׁהִיא בְּמִיתַת בֵּית דִּין, יָתֵר עַל הַכָּרֵת הַשּׁוֹוֶה בְּכֻלָּן.

ב  אוֹתָן הָעֲרָיוֹת שֶׁיֵּשׁ בָּהֶן מִיתַת בֵּית דִּין--אִם הָיוּ שָׁם עֵדִים וְהַתְרָאָה, וְלֹא פֵרְשׁוּ מִמַּעֲשֵׂיהֶם--מְמִיתִין אוֹתָן, בְּמִיתָה הָאֲמוּרָה בָּהֶן.  [ג] וְאַפִלּוּ הָיָה הָעוֹבֵר תַּלְמִיד חֲכָמִים--אֵין מְמִיתִין וְלֹא מַלְקִין, עַד שֶׁתִּהְיֶה שָׁם הַתְרָאָה:  שֶׁלֹּא נִתְּנָה הַתְרָאָה בְּכָל מָקוֹם, אֵלָא לְהַבְחִין בֵּין שׁוֹגֵג לְמֵזִיד.

ג  [ד] הָעֲרָיוֹת שֶׁיֵּשׁ בָּהֶן מִיתַת בֵּית דִּין--מֵהֶן שֶׁמִּיתָתָן בִּסְקֵלָה, וּמֵהֶן שֶׁמִּיתָתָן בִּשְׂרֵפָה, וּמֵהֶן בְּחָנֵק.  וְאֵלּוּ שֶׁמִּיתָתָן בִּסְקֵלָה--הַבָּא עַל אִמּוֹ, וְעַל אֵשֶׁת אָבִיו, וְעַל אֵשֶׁת בְּנוֹ וְהִיא הַנִּקְרֵאת כַּלָּתוֹ, וְהַשּׁוֹכֵב עִם זָכָר, וְהַשּׁוֹכֵב עִם בְּהֵמָה, וְהָאִשָּׁה הַמְּבִיאָה אֶת הַבְּהֵמָה עָלֶיהָ.

ד  [ה] וְאֵלּוּ הֶן הָעֲרָיוֹת שֶׁמִּיתָתָן בִּשְׂרֵפָה--הַבָּא עַל בַּת אִשְׁתּוֹ בְּחַיֵּי אִשְׁתּוֹ, וְעַל בַּת בִּתָּהּ, וְעַל בַּת בְּנָהּ, וְעַל אֵם אִשְׁתּוֹ, וְעַל אֵם אִמָּהּ, וְעַל אֵם אָבִיהָ, וְהַבָּא עַל בִּתּוֹ, וְעַל בַּת בִּתּוֹ, וְעַל בַּת בְּנוֹ.

ה  [ו] אֵין לָךְ עֶרְוָה בְּחָנֵק, אֵלָא אֵשֶׁת אִישׁ בִּלְבָד--שֶׁנֶּאֱמָר "מוֹת-יוּמַת הַנֹּאֵף, וְהַנֹּאָפֶת" (ויקרא כ,י); וּמִיתָה הָאֲמוּרָה בַּתּוֹרָה סְתָם, הִיא חָנֵק.  וְאִם הָיְתָה בַּת כּוֹהֵן--הִיא בִּשְׂרֵפָה וּבוֹעֲלָהּ בְּחָנֵק, שֶׁנֶּאֱמָר "וּבַת אִישׁ כֹּהֵן, כִּי תֵחֵל לִזְנוֹת . . ." (ויקרא כא,ט).  וְאִם הָיְתָה נַעֲרָה מְאֹרָסָה--שְׁנֵיהֶם בִּסְקֵלָה, שֶׁנֶּאֱמָר "כִּי יִהְיֶה נַעֲרָ בְתוּלָה . . . וּסְקַלְתֶּם אֹתָם בָּאֲבָנִים" (דברים כב,כג-כד).  וְכָל מָקוֹם שֶׁנֶּאֱמָר בַּתּוֹרָה "מוֹת-יוּמְתוּ . . . דְּמֵיהֶם בָּם" (ויקרא כ,יא; ויקרא כ,יב; ויקרא כ,יג; ויקרא כ,טז; ויקרא כ,כז), הֲרֵי הֶן בִּסְקֵלָה.

ו  [ז] וּשְׁאָר הָעֲרָיוֹת כֻּלָּן בְּכָרֵת בִּלְבָד, וְאֵין בָּהֶם מִיתַת בֵּית דִּין; לְפִיכָּךְ אִם הָיוּ שָׁם עֵדִים וְהַתְרָאָה--בֵּית דִּין מַלְקִין אוֹתָן, שֶׁכָּל חַיָּבֵי כְּרֵתוֹת לוֹקִין.

ז  [ח] הַבָּא עַל אַחַת מֵחַיָּבֵי לָאוִין--בְּמֵזִיד, לוֹקֶה הוּא וְהִיא; בְּשׁוֹגֵג, פְּטוּרִין מִכְּלוּם.  וְהַבָּא עַל אַחַת מִן הַשְּׁנִיּוֹת בְּמֵזִיד, מַכִּין אוֹתוֹ מַכַּת מַרְדּוּת מִדִּבְרֵיהֶם.  אֲבָל הַבָּא עַל אַחַת מֵחַיָּבֵי עֲשֵׂה, אֵינוּ לוֹקֶה; וְאִם הִכּוּ אוֹתָם בֵּית דִּין מַכַּת מַרְדּוּת כְּדֵי לְהַרְחִיק מִן הָעֲבֵרָה, הָרְשׁוּת בְּיָדָם.

ח  [ט] אָנוּס פָּטוּר מִכְּלוּם--מִן הַמַּלְקוּת, וּמִן הַקָּרְבָּן, וְאֵין צָרִיךְ לוֹמַר מִן הַמִּיתָה:  שֶׁנֶּאֱמָר "וְלַנַּעֲרָ לֹא-תַעֲשֶׂה דָבָר" (דברים כב,כו).  בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים, בְּשֶׁנֶּאֱנַס הַנִּבְעָל; אֲבָל הַבּוֹעֵל--אֵין לוֹ אֹנֶס, שְׁאֵין קִשּׁוּי אֵלָא לַדַּעַת.  וְאִשָּׁה שֶׁתְּחִלַּת בִּיאָתָהּ בְּאֹנֶס, וְסוֹפָהּ בְּרָצוֹן--פְּטוּרָה מִכְּלוּם:  שֶׁמִּשֶׁהִתְחִיל לִבְעֹל בְּאֹנֶס, אֵין בְּיָדָהּ שֶׁלֹּא תִרְצֶה, שֶׁיֵּצֶר הָאָדָם וְטִבְעוֹ, כּוֹפֶה אוֹתָהּ לִרְצוֹת.

ט  [י] הַמַּכְנִיס רֹאשׁ הָעֲטָרָה בִּלְבָד--הוּא הַנִּקְרָא מַעֲרֶה, מִלְשׁוֹן "אֶת-מְקֹרָהּ הֶעֱרָה" (ויקרא כ,יח); וְהַמַּכְנִיס כָּל הָאֵבֶר, הוּא הַנִּקְרָא גּוֹמֵר.  וְכָל הַבִּיאוֹת הָאֲסוּרוֹת, אֶחָד הַמַּעֲרֶה וְאֶחָד הַגּוֹמֵר, וְאַף עַל פִּי שֶׁלֹּא הוֹצִיא שִׁכְבַת זֶרַע, וְאַף עַל פִּי שֶׁפֵּרַשׁ וְלֹא גָמַר:  כֵּיוָן שֶׁהִכְנִיס רֹאשׁ הָעֲטָרָה--נִתְחַיְּבוּ שְׁנֵיהֶם מִיתַת בֵּית דִּין, אוֹ כָּרֵת, אוֹ מַלְקוּת, אוֹ מַכַּת מַרְדּוּת.

י  וְאֶחָד הַבָּא עַל הָאִשָּׁה כְּדַרְכָּהּ, וְאֶחָד הַבָּא עָלֶיהָ שֶׁלֹּא כְּדַרְכָּהּ--מִשֶּׁיַּעֲרֶה בָּהּ--יִתְחַיְּבוּ שְׁנֵיהֶן מִיתָה, אוֹ כָּרֵת, אוֹ מַלְקוּת, אוֹ מַכַּת מַרְדּוּת:  בֵּין שֶׁהָיוּ שׁוֹכְבִין, בֵּין שֶׁהָיוּ עוֹמְדִים--עַל הַכְנָסַת הָעֲטָרָה הוּא הַחִיּוּב.

יא  כָּל הַבָּא בִּיאָה אֲסוּרָה בְּלָא קִשּׁוּי, אֵלָא שֶׁהָיָה הָאֵבֶר שֶׁלּוֹ מְדֻלְדָּל כְּמוֹ אֵבֶר הַמֵּתִים, כְּגוֹן הַחוֹלִים, אוֹ מִי שֶׁנֻּלַּד כָּךְ, סְרִיס חַמָּה--אַף עַל פִּי שֶׁהִכְנִיס אֶת הָאֵבֶר בְּיָדוֹ--אֵינוּ חַיָּב לֹא כָּרֵת, וְלֹא מַלְקוּת, וְאֵין צָרִיךְ לוֹמַר מִיתָה:  שְׁאֵין זוֹ בִּיאָה.  אֲבָל פּוֹסֵל הוּא מִן הַתְּרוּמָה; וּבֵית דִּין מַכִּין אֶת שְׁנֵיהֶם, מַכַּת מַרְדּוּת.

יב  הַבָּא עַל עֶרְוָה מִן הָעֲרָיוֹת כְּמִתְעַסֵּק, אַף עַל פִּי שְׁאֵין כַּוָּנָתוֹ לְכָּךְ--חַיָּב; וְכֵן בְּחַיָּבֵי לָאוִין, וּבַשְּׁנִיּוֹת.  אֲבָל הַבָּא עַל עֶרְוָה מִן הָעֲרָיוֹת וְהִיא מֵתָה, פָּטוּר מִכְּלוּם; וְאֵין צָרִיךְ לוֹמַר בְּחַיָּבֵי לָאוִין, שְׁהוּא פָּטוּר.  וְהַבָּא עַל הַטְּרֵפָה, אוֹ שֶׁשָּׁכַב עִם בְּהֵמָה טְרֵפָה--חַיָּב:  חַי הוּא, אַף עַל פִּי שֶׁסּוֹפוֹ לָמוּת מֵחֹלִי זֶה; וְאַפִלּוּ שָׁחַט בָּהּ שְׁנֵי סִימָנִין, וַעֲדַיִן הִיא מְפַרְכֶּסֶת--הַבָּא עָלֶיהָ חַיָּב, עַד שֶׁתָּמוּת, אוֹ עַד שֶׁיַּתִּיז אֶת רֹאשָׁהּ.

יג  כָּל אִשָּׁה אֲסוּרָה מֵאֵלּוּ--אִם הָיְתָה בַּת שָׁלוֹשׁ שָׁנִים וְיוֹם אֶחָד וָמַעְלָה--גָּדוֹל הַבָּא עָלֶיהָ, חַיָּב מִיתָה אוֹ כָּרֵת אוֹ מַלְקוּת; וְהִיא פְּטוּרָה מִכְּלוּם, אֵלָא אִם כֵּן הָיְתָה גְּדוּלָה.  וְאִם הָיְתָה פְּחוּתָה מִזֶּה--הֲרֵי שְׁנֵיהֶן פְּטוּרִין, שְׁאֵין בִּיאָתָהּ בִּיאָה.  וְכֵן אִשָּׁה גְּדוּלָה שֶׁבָּא עָלֶיהָ קָטָן--אִם הָיָה בֶּן תֵּשַׁע שָׁנִים וְיוֹם אֶחָד וָמַעְלָה--הִיא חַיֶּבֶת כָּרֵת, אוֹ מִיתָה, אוֹ מַלְקוּת; וְהוּא פָּטוּר.  וְאִם הָיָה בֶּן תֵּשַׁע שָׁנִים וּלְמַטָּה, שְׁנֵיהֶם פְּטוּרִין.

יד  הבָּא עַל הַזָּכוּר, אוֹ הֵבִיא זָכוּר עָלָיו--כֵּיוָן שֶׁהֶעֱרָה--אִם הָיוּ שְׁנֵיהֶם גְּדוֹלִים, נִסְקָלִים:  שֶׁנֶּאֱמָר "וְאֶת-זָכָר--לֹא תִשְׁכַּב, מִשְׁכְּבֵי אִשָּׁה" (ויקרא יח,כב), בֵּין שֶׁהָיָה בּוֹעֵל אוֹ נִבְעָל.  וְאִם הָיָה קָטָן בֶּן תֵּשַׁע שָׁנִים וְיוֹם אֶחָד וָמַעְלָה--זֶה שֶׁבָּא עָלָיו אוֹ הֵבִיאוֹ עַל עַצְמוֹ, נִסְקָל; וְהַקָּטָן, פָּטוּר.  וְאִם הָיָה הַזָּכוּר בֶּן תֵּשַׁע אוֹ פָּחוּת, שְׁנֵיהֶן פְּטוּרִין; וְרָאוּי לְבֵית דִּין לְהַכּוֹת הַגָּדוֹל מַכַּת מַרְדּוּת, לְפִי שֶׁשָּׁכַב עִם זָכוּר, וְאַף עַל פִּי שְׁהוּא פָּחוּת מִבֶּן תֵּשַׁע.

טו  אֶחָד הַבָּא עַל הַזָּכוּר, אוֹ הַבָּא עַל אַנְדְּרֻגִּינוֹס דֶּרֶךְ זַכְרוּתוֹ--חַיָּב; וְאִם בָּא עָלָיו דֶּרֶךְ נַקְבוּתוֹ, פָּטוּר.  וְהַטֻּמְטוֹם, סָפֵק הוּא; לְפִיכָּךְ הַבָּא עַל הַטֻּמְטוֹם, אוֹ עַל אַנְדְּרֻגִּינוֹס דֶּרֶךְ נַקְבוּתוֹ--מַכִּין אוֹתוֹ מַכַּת מַרְדּוּת.  וְהָאַנְדְּרֻגִּינוֹס מֻתָּר לִשָּׂא אִשָּׁה.

טז  הַבָּא עַל הַבְּהֵמָה, אוֹ שֶׁהֵבִיא בְּהֵמָה עָלָיו--שְׁנֵיהֶן נִסְקָלִין, שֶׁנֶּאֱמָר "וּבְכָל-בְּהֵמָה לֹא-תִתֵּן שְׁכָבְתְּךָ" (ויקרא יח,כג):  בֵּין שֶׁרְבָעָהּ בֵּין שֶׁהֵבִיאָהּ עָלָיו.  וְאֶחָד בְּהֵמָה, וְאֶחָד חַיָּה וָעוֹף--הַכֹּל בִּסְקֵלָה; וְלֹא חָלַק הַכָּתוּב בַּבְּהֵמָה בֵּין גְּדוֹלָה לִקְטַנָּה, שֶׁנֶּאֱמָר "וּבְכָל-בְּהֵמָה":  אַפִלּוּ בְּיוֹם לִידָתָהּ, הַבָּא עָלֶיהָ--בֵּין כְּדַרְכָּהּ, בֵּין שֶׁלֹּא כְּדַרְכָּהּ, כֵּיוָן שֶׁהֶעֱרָה בָּהּ, אוֹ הֶעֱרָת בּוֹ--חַיָּב.

יז  קָטָן בֶּן תֵּשַׁע שָׁנִים וְיוֹם אֶחָד שֶׁבָּא עַל הַבְּהֵמָה, אוֹ הֵבִיאָהּ עָלָיו--הִיא נִסְקֶלֶת עַל יָדוֹ, וְהוּא פָּטוּר; הָיָה בֶּן תֵּשַׁע אוֹ פָּחוּת, אֵין סוֹקְלִין אֶת הַבְּהֵמָה.  וְכֵן קְטַנָּה בַּת שָׁלוֹשׁ שָׁנִים וְיוֹם אֶחָד שֶׁהֵבִיאָה בְּהֵמָה אוֹ חַיָּה עָלֶיהָ--בֵּין בְּהֵמָה גְּדוֹלָה, בֵּין בְּהֵמָה קְטַנָּה, כֵּיוָן שֶׁהֶעֱרָת בָּהּ הַבְּהֵמָה, בֵּין כְּדַרְכָּהּ בֵּין שֶׁלֹּא כְּדַרְכָּהּ--הַבְּהֵמָה נִסְקֶלֶת; וְהִיא, פְּטוּרָה.  וְאִם הָיְתָה גְּדוּלָה, שְׁנֵיהֶן נִסְקָלִין; וְאִם הָיְתָה מִבַּת שָׁלוֹשׁ שָׁנִים וּלְמַטָּה, אֵין הַבְּהֵמָה נִסְקֶלֶת.

יח  וְכֵן הַשּׁוֹכֵב עִם בְּהֵמָה בִּשְׁגָגָה, וְהָאִשָּׁה שֶׁהֵבִיאָה אֶת הַבְּהֵמָה עָלֶיהָ בִּשְׁגָגָה--אֵין הַבְּהֵמָה נִסְקֶלֶת עַל יָדָן, וְאַף עַל פִּי שְׁהֶן גְּדוֹלִים.

יט  כָּל הָעֲרָיוֹת כֻּלָּן שֶׁהָיָה אֶחָד גָּדוֹל וְאֶחָד קָטָן--הַקָּטָן פָּטוּר, וְהַגָּדוֹל חַיָּב כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ.  אֶחָד עֵר וְאֶחָד יָשֵׁן, הַיָּשֵׁן פָּטוּר.  אֶחָד מֵזִיד וְאֶחָד שׁוֹגֵג--הַמֵּזִיד חַיָּב, וְהַשּׁוֹגֵג מֵבִיא קָרְבָּן.  אֶחָד אָנוּס וְאֶחָד בְּרָצוֹן--הָאָנוּס פָּטוּר, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ.

כ  [יט] וְאֵין הָעֵדִים נִזְקָקִין לִרְאוֹת הַמְּנָאֲפִים שֶׁהֶעֱרוּ זֶה בְּזֶה, וְהִכְנִיס כְּמִכְחוֹל בִּשְׁפוֹפֶרֶת--אֵלָא מִשֶּׁיִּרְאוּ אוֹתָן דְּבוּקִין זֶה בְּזֶה כְּדֶרֶךְ כָּל הַבּוֹעֲלִין, הֲרֵי אֵלּוּ נֶהְרָגִין בִּרְאָיָה זוֹ; וְאֵין אוֹמְרִים, שֶׁמֶּא לֹא הֶעֱרָה:  מִפְּנֵי שֶׁחֶזְקַת צוּרָה זוֹ שֶׁהֶעֱרָה.

כא  [כ] מִי שֶׁהֻחְזַק בִּשְׁאֵר בָּשָׂר--דָּנִין בּוֹ עַל פִּי הַחֲזָקָה, אַף עַל פִּי שְׁאֵין שָׁם רְאָיָה בְּרוּרָה שֶׁזֶּה קָרוֹב; וּמַלְקִין וְשׂוֹרְפִין וְסוֹקְלִין וְחוֹנְקִין, עַל חֲזָקָה זוֹ.  כֵּיצַד:  הֲרֵי שֶׁהֻחְזַק שֶׁזּוֹ אֲחוֹתוֹ אוֹ בִּתּוֹ אוֹ אִמּוֹ, וּבָא עָלֶיהָ בְּעֵדִים--הֲרֵי זֶה לוֹקֶה אוֹ נִשְׂרָף אוֹ נִסְקָל:  וְאַף עַל פִּי שְׁאֵין שָׁם רְאָיָה בְּרוּרָה שֶׁזּוֹ הִיא אֲחוֹתוֹ, אוֹ אִמּוֹ, אוֹ בִּתּוֹ--אֵלָא בַּחֲזָקָה בִּלְבָד.

כב  וּמַעֲשֶׂה בְּאִשָּׁה אַחַת שֶׁבָּאת לִירוּשָׁלַיִם, וְתִינוֹק מֻרְכָּב לָהּ עַל כְּתֵפָהּ, וְהִגְדִּילַתּוּ בְּחֶזְקַת שְׁהוּא בְּנָהּ, וּבָא עָלֶיהָ; וֶהֱבִיאוּהָ לְבֵית דִּין, וּסְקָלוּהָ.  רְאָיָה לְדִין זֶה, מַה שֶׁדָּנָה תּוֹרָה בִּמְקַלֵּל אָבִיו וּמַכֵּה אָבִיו שֶׁיּוּמַת--וּמְנַיִן לָנוּ רְאָיָה בְּרוּרָה שֶׁזֶּה אָבִיו, אֵלָא בַּחֲזָקָה; כָּךְ שְׁאָר הַקְּרוֹבִים, בַּחֲזָקָה.

כג  [כא] אִישׁ וְאִשָּׁה שֶׁבָּאוּ מִמְּדִינַת הַיָּם, הוּא אוֹמֵר אִשְׁתִּי, וְהִיא אוֹמֶרֶת בַּעְלִי--אִם הֻחְזְקָה בָּעִיר שְׁלוֹשִׁים יוֹם שְׁהִיא אִשְׁתּוֹ, הוֹרְגִין עָלֶיהָ; אֲבָל בְּתוֹךְ הַשְּׁלוֹשִׁים יוֹם, אֵין הוֹרְגִין עָלֶיהָ מִשּׁוֹם אֵשֶׁת אִישׁ.

כד  [כב] הָאִשָּׁה שֶׁהֻחְזְקָה נִדָּה בִּשְׁכוּנוֹתֶיהָ, בַּעְלָהּ לוֹקֶה עָלֶיהָ מִשּׁוֹם נִדָּה.  הַמְּקַנֵּא לְאִשְׁתּוֹ, וְנִסְתְּרָה, וּבָא עֵד אֶחָד וְהֵעִיד שֶׁנִּטְמֵאת, וְהָיָה בַּעְלָהּ כּוֹהֵן, וּבָא עָלֶיהָ אַחַר כָּךְ--הֲרֵי זֶה לוֹקֶה עָלֶיהָ, מִשּׁוֹם זוֹנָה:  אַף עַל פִּי שֶׁעִיקַר הָעֵדוּת בְּעֵד אֶחָד, כְּבָר הֻחְזְקָה בּוֹ זוֹנָה.

כה  [כג] הָאָב שֶׁאָמַר בִּתִּי זוֹ מְקֻדֶּשֶׁת הִיא לְזֶה--אַף עַל פִּי שְׁהוּא נֶאֱמָן, וְתִנָּשֵׂא לוֹ--אִם זִנָּת, אֵינָהּ נִסְקֶלֶת עַל פִּיו:  עַד שֶׁיִּהְיוּ שָׁם עֵדִים שֶׁנִּתְאָרְסָה בִּפְנֵיהֶם.  וְכֵן הָאִשָּׁה שֶׁאָמְרָה מְקֻדֶּשֶׁת אֲנִי--אֵינָהּ נֶהְרֶגֶת עַל פִּיהָ, עַד שֶׁיִּהְיוּ שָׁם עֵדִים אוֹ תֻּחְזָק.


משנה תורה - ספר קדושה - הלכות איסורי ביאה - הכול
פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב