משנה תורה -
ספר שופטים -
הלכות ממרים - הכול
פרק
א
ב
ג
ד
ה
ו
ז
א כִּבּוּד אָב וָאֵם מִצְוַת עֲשֵׂה גְּדוֹלָה, וְכֵן מוֹרָא אָב וָאֵם--שְׁקָלָם הַכָּתוּב בִּכְבוֹדוֹ וּבְמוֹרָאוֹ: כָּתוּב "כַּבֵּד אֶת-אָבִיךָ, וְאֶת-אִמֶּךָ" (שמות כ,יא; דברים ה,טו), וְכָתוּב "כַּבֵּד אֶת-ה', מֵהוֹנֶךָ" (משלי ג,ט); וּבְאָבִיו וְאִמּוֹ כָּתוּב "אִישׁ אִמּוֹ וְאָבִיו תִּירָאוּ" (ויקרא יט,ג), וְכָתוּב "אֶת-ה' אֱלֹהֶיךָ תִּירָא" (דברים ו,יג; דברים י,כ). כְּדֶרֶךְ שֶׁצִּוָּה עַל כְּבוֹד שְׁמוֹ הַגָּדוֹל וּמוֹרָאוֹ, כָּךְ צִוָּה עַל כְּבוֹדָם וּמוֹרָאָם.
ב הַמְּקַלֵּל אָבִיו אוֹ אִמּוֹ בִּסְקֵלָה, וְהַמְּגַדֵּף בִּסְקֵלָה--הִנֵּה הִשְׁוָה אוֹתָן בָּעֹנֶשׁ. הִקְדִּים אָב לְאֵם בַּכָּבוֹד, וְהִקְדִּים אֵם לָאָב בַּמּוֹרָא--לְלַמַּד שֶׁשְּׁנֵיהֶם שׁוֹוִין, בֵּין לַכָּבוֹד בֵּין לַמּוֹרָא.
ג אֵיזֶה הוּא מוֹרָא, וְאֵיזֶה הוּא כָּבוֹד: מוֹרָא--לֹא עוֹמֵד בִּמְקוֹמוֹ, וְלֹא יוֹשֵׁב בִּמְקוֹמוֹ, וְלֹא סוֹתֵר אֶת דְּבָרָיו, וְלֹא מַכְרִיעַ אֶת דְּבָרָיו, וְלֹא יִקְרָא לוֹ בִּשְׁמוֹ לֹא בְּחַיָּיו וְלֹא בְּמוֹתוֹ, אֵלָא אוֹמֵר אַבָּא מָרִי. הָיָה שֵׁם אָבִיו אוֹ שֵׁם רִבּוֹ כְּשֵׁם אֲחֵרִים, מְשַׁנֶּה אֶת שְׁמָם.
ד יֵרָאֶה לִי, שְׁאֵין נִזְהָר בְּכָּךְ אֵלָא בְּשֵׁם שְׁהוּא פָּלִיא שְׁאֵין הַכֹּל דָּשִׁין בּוֹ; אֲבָל הַשֵּׁמוֹת שֶׁקּוֹרְאִין בָּהֶן כָּל הָעָם, כְּגוֹן אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקוֹב מֹשֶׁה וְאַהֲרוֹן וְכַיּוֹצֶא בָּהֶן, בְּכָל לָשׁוֹן וּבְכָל זְמָן--קוֹרֶא בָּהֶן לַאֲחֵרִים שֶׁלֹּא בְּפָנָיו, וְאֵין בְּכָּךְ כְּלוּם.
ה אֵיזֶה הוּא כָּבוֹד--מַאֲכִיל וּמַשְׁקֶה, מַלְבִּישׁ וּמְכַסֶּה מִשֶּׁלְּאָב. וְאִם אֵין מָמוֹן לָאָב, וְיֵשׁ לַבֵּן--כּוֹפִין אוֹתוֹ, וְזָן אָבִיו וְאִמּוֹ כְּפִי מַה שְׁהוּא יָכוֹל. וּמוֹצִיא וּמַכְנִיס וּמְשַׁמְּשׁוֹ בִּשְׁאָר הַדְּבָרִים שֶׁהַשַּׁמָּשִׁים מְשַׁמְּשִׁים בָּהֶן אֶת הָרָב, וְעוֹמֵד בְּפָנָיו כְּדֶרֶךְ שֶׁעוֹמֵד מִפְּנֵי רִבּוֹ. [ד] וְהָאָב שֶׁהָיָה תַּלְמִיד בְּנוֹ, אֵין הָאָב עוֹמֵד בִּפְנֵי הַבֵּן, אֲבָל הַבֵּן עוֹמֵד מִפְּנֵי אָבִיו, אַף עַל פִּי שְׁהוּא תַּלְמִידוֹ.
ו וְחַיָּב לְכַבְּדוֹ בִּשְׁאָר דְּרָכָיו, בְּשָׁעַת מַשָּׂאוֹ וּמַתָּנוֹ וַעֲשִׂיַּת חֲפָצָיו. כֵּיצַד: הַנִּשְׁמָע בִּדְבַר אָבִיו לְמָקוֹם--לֹא יֹאמַר מַהֲרוּנִי בִּשְׁבִיל עַצְמִי, פִּטְרוּנִי בִּשְׁבִיל עַצְמִי, אֵלָא מַהֲרוּנִי בִּשְׁבִיל אַבָּא, פִּטְרוּנִי בִּשְׁבִיל אַבָּא; וְכֵן כָּל כַּיּוֹצֶא בְּזֶה. לְעוֹלָם יִכְלֹל בִּכְלַל דְּבָרָיו שְׁהוּא חוֹשֵׁשׁ בִּכְבוֹד אָבִיו, וּשְׁהוּא מִתְיָרֵא מִמֶּנּוּ.
ז [ה] וְחַיָּב לְכַבְּדוֹ, אַפִלּוּ לְאַחַר מוֹתוֹ. כֵּיצַד: הָיָה אוֹמֵר שְׁמוּעָה מִפִּיו--לֹא יֹאמַר כָּךְ אָמַר אַבָּא, אֵלָא אוֹמֵר כָּךְ אָמַר אַבָּא מָרִי, אֲנִי כַּפָּרַת מִשְׁכָּבוֹ. בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים, בְּתוֹךְ שְׁנֵים עָשָׂר חֹדֶשׁ שֶׁלְּאַחַר מִיתָתוֹ; אֲבָל אַחַר הַשְּׁנֵים עָשָׂר חֹדֶשׁ, אוֹמֵר זִכְרוֹנוֹ לְחַיֵּי הָעוֹלָם הַבָּא.
ח [ו] אֶחָד הָאִישׁ וְאֶחָד הָאִשָּׁה, חַיָּבִין בְּמוֹרָא וְכָבוֹד: אֵלָא שֶׁהָאִישׁ בְּיָדוֹ לַעֲשׂוֹת; וְהָאִשָּׁה אֵין בְּיָדָהּ לַעֲשׂוֹת, שֶׁהֲרֵי רְשׁוּת אֲחֵרִים עָלֶיהָ. לְפִיכָּךְ אִם נִתְגָרְשָׁה, אוֹ נִתְאַלְמְנָה--הֲרֵי שְׁנֵיהֶם שׁוֹוִין.
ט [ז] עַד הֵיכָן כִּבּוּד אָב וָאֵם: אַפִלּוּ נָטְלוּ כִּיס שֶׁלִּזְהוּבִים שֶׁלּוֹ, וְהִשְׁלִיכוּהוּ לְפָנָיו לַיָּם--לֹא יַכְלִים אוֹתָן, וְלֹא יִצְעַק בִּפְנֵיהֶם, וְלֹא יִכְעֹס כְּנֶגְדָם; אֵלָא יְקַבַּל גְּזֵרַת הַכָּתוּב, וְיִשְׁתֹּק.
י וְעַד הֵיכָן מוֹרָאָן: אַפִלּוּ הָיָה לוֹבֵשׁ בְּגָדִים חֲמוּדוֹת, וְיוֹשֵׁב בָּרֹאשׁ בִּפְנֵי קָהָל, וּבָא אָבִיו אוֹ אִמּוֹ וְקָרְעוּ בְּגָדָיו, אוֹ הִכּוּהוּ עַל רֹאשׁוֹ, וְיָרְקוּ בְּפָנָיו--לֹא יַכְלִים אוֹתָן, אֵלָא יִשְׁתֹּק, וְיִירָא וְיִפְחַד מִמֶּלֶךְ הַמְּלָכִים, שֶׁצִּוָּהוּ בְּכָּךְ: שֶׁאִלּוּ מֶלֶךְ בָּשָׂר וָדָם גָּזַר עָלָיו דָּבָר שְׁהוּא מִצְטַעֵר יָתֵר מִזֶּה, לֹא הָיָה יָכוֹל לְפַרְכַּס בַּדָּבָר; קַל וְחֹמֶר, לְמִי שֶׁאָמַר וְהָיָה הָעוֹלָם בִּרְצוֹנוֹ.
יא [ח] אַף עַל פִּי שֶׁבְּכָּךְ נִצְטַוִּינוּ, אָסוּר לָאָדָם לְהַכְבִּיד עֻלּוֹ עַל בָּנָיו וּלְדַקְדַּק בִּכְבוֹדוֹ עִמָּהֶם, שֶׁלֹּא יְבִיאֵם לִידֵי מִכְשׁוֹל, אֵלָא יִמְחֹל וְיִתְעַלַּם: שֶׁהָאָב שֶׁמָּחַל עַל כְּבוֹדוֹ, כְּבוֹדוֹ מָחוּל. [ט] וְהַמַּכֶּה בְּנוֹ גָּדוֹל--מְנַדִּין אוֹתוֹ, שֶׁהֲרֵי הוּא עוֹבֵר עַל "וְלִפְנֵי עִוֵּר, לֹא תִתֵּן מִכְשֹׁל" (ויקרא יט,יד).
יב [י] מִי שֶׁנִּטְרְפָה דַּעְתּוֹ שֶׁלְּאָבִיו אוֹ שֶׁלְּאִמּוֹ, יִשְׁתַּדַּל לִנְהֹג עִמָּהֶם כְּפִי דַּעְתָּם, עַד שֶׁיְּרֻחַם עֲלֵיהֶן. וְאִם אֵי אִפְשָׁר לוֹ לַעֲמֹד, מִפְּנֵי שֶׁנִּשְׁתַּטּוּ בְּיוֹתֵר--יַנִּיחֵם וְיֵלֵךְ לוֹ, וִיצַוֶּה אֲחֵרִים לְהַנְהִיגָם כָּרָאוּי לָהֶם.
יג [יא] הַמַּמְזֵר חַיָּב בִּכְבוֹד אָבִיו וּמוֹרָאוֹ, אַף עַל פִּי שְׁהוּא פָּטוּר עַל מַכָּתוֹ וְעַל קִלְלָתוֹ, עַד שֶׁיַּעֲשֶׂה תְּשׁוּבָה: שֶׁאַפִלּוּ הָיָה אָבִיו רָשָׁע וּבַעַל עֲבֵרוֹת, מְכַבְּדוֹ וּמִתְיָרֵא מִמֶּנּוּ. רָאָה אוֹתוֹ עוֹבֵר עַל דִּבְרֵי תּוֹרָה--לֹא יֹאמַר לוֹ אַבָּא עָבַרְתָּ עַל דִּבְרֵי תּוֹרָה, אֵלָא יֹאמַר לוֹ אַבָּא כָּתוּב בַּתּוֹרָה כָּךְ וְכָּךְ, כְּאִלּוּ הוּא שׁוֹאֵל מִמֶּנּוּ, לֹא כְּמַזְהִירוֹ.
יד [יב] מִי שֶׁאָמַר לוֹ אָבִיו לַעֲבֹר עַל דִּבְרֵי תּוֹרָה, בֵּין שֶׁאָמַר לוֹ לַעֲבֹר עַל מִצְוַת לֹא תַעֲשֶׂה אוֹ לְבַטַּל מִצְוַת עֲשֵׂה--אַפִלּוּ שֶׁלְּדִבְרֵיהֶם--הֲרֵי זֶה לֹא יִשְׁמַע לוֹ: שֶׁנֶּאֱמָר "אִישׁ אִמּוֹ וְאָבִיו תִּירָאוּ, וְאֶת-שַׁבְּתֹתַי תִּשְׁמֹרוּ" (ויקרא יט,ג), כֻּלְּכֶם חַיָּבִין בִּכְבוֹדִי.
טו [יג] אָמַר לוֹ אָבִיו הַשְׁקֵנִי מַיִם, וּמִצְוָה לַעֲשׂוֹת--אִם אִפְשָׁר לַמִּצְוָה שֶׁתֵּעָשֶׂה עַל יְדֵי אֲחֵרִים--תֵּעָשֶׂה, וְיִתְעַסַּק בִּכְבוֹד אָבִיו: שְׁאֵין מְבַטְּלִין מִצְוָה, מִפְּנֵי מִצְוָה. וְאִם אֵין שָׁם אֲחֵרִים לַעֲשׂוֹתָהּ--יִתְעַסַּק בַּמִּצְוָה, וְיַנִּיחַ כְּבוֹד אָבִיו: שְׁהוּא וְאָבִיו חַיָּבִין בִּדְבַר מִצְוָה. וְתַלְמוּד תּוֹרָה, גָּדוֹל מִכִּבּוּד אָב וָאֵם.
טז [יד] אָמַר לוֹ אָבִיו, הַשְׁקֵנִי מַיִם, וְאָמְרָה לוֹ אִמּוֹ, הַשְׁקֵנִי מַיִם--מַנִּיחַ כְּבוֹד אִמּוֹ, וְעוֹסֵק בִּכְבוֹד אָבִיו תְּחִלָּה: מִפְּנֵי שְׁהוּא וְאִמּוֹ חַיָּבִין בִּכְבוֹד אָבִיו.
יז [טו] חַיָּב אָדָם לְכַבַּד אֶת אֵשֶׁת אָבִיו, אַף עַל פִּי שְׁאֵינָהּ אִמּוֹ, כָּל זְמָן שֶׁאָבִיו קַיָּם, שֶׁזֶּה בִּכְלַל כְּבוֹד אָבִיו; וְכֵן מְכַבֵּד בַּעַל אִמּוֹ, כָּל זְמָן שֶׁאִמּוֹ קַיֶּמֶת. אֲבָל לְאַחַר מִיתָתָן, אֵינוּ חַיָּב. וּמִדִּבְרֵי סוֹפְרִים, שֶׁיִּהְיֶה אָדָם חַיָּב בִּכְבוֹד אָחִיו הַגָּדוֹל כִּכְבוֹד אָבִיו.
משנה תורה -
ספר שופטים -
הלכות ממרים - הכול
פרק
א
ב
ג
ד
ה
ו
ז