משנה תורה -
ספר טהרה -
הלכות מטמאי משכב ומושב - הכול
פרק
א
ב
ג
ד
ה
ו
ז
ח
ט
י
יא
יב
יג
א הַזָּב מְטַמֵּא אֶת הַמִּשְׁכָּב וְאֶת הַמּוֹשָׁב וְהַמֶּרְכָּב בַּחֲמִשָּׁה דְּרָכִים--עוֹמֵד, יוֹשֵׁב, שׁוֹכֵב, נִתְלֶה, וְנִשְׁעָן. כֵּיצַד: כְּלִי שְׁהוּא עָשׂוּי לְמִשְׁכָּב אוֹ לְמוֹשָׁב אוֹ לְמֶרְכָּב, אַפִלּוּ הָיָה תַּחַת הָאֶבֶן--אִם עָמַד אֶחָד מִמְּטַמְּאֵי מִשְׁכָּב עַל הָאֶבֶן, אוֹ יָשַׁב עָלֶיהָ, אוֹ שָׁכַב אוֹ נִשְׁעַן עָלֶיהָ, אוֹ נִתְלָה בָּהּ--הוֹאִיל וְנִתְנַשֵּׂא עַל הַכְּלִי הַזֶּה מִכָּל מָקוֹם, נִטְמָא וְנַעֲשָׂה אָב. וְכָל אֶחָד מֵחֲמִשָּׁה דְּרָכִים אֵלּוּ, הוּא הַנִּקְרָא מַדְרֵס בְּכָל מָקוֹם.
ב וְכֵן הַמִּשְׁכָּב וְהַמֶּרְכָּב מְטַמְּאִין אֶת הָאָדָם בְּשִׁבְעָה דְּרָכִים--בַּחֲמִשָּׁה דְּרָכִים אֵלּוּ שֶׁמָּנִינוּ, וּבַמַּגָּע, וּבַמַּשָּׂא. כֵּיצַד: מִשְׁכָּב אוֹ מֶרְכָּב שֶׁדָּרַס עָלָיו הַזָּב, וְנִטְמָא בְּמַדְרֵסוֹ--הַנּוֹגֵעַ בּוֹ אוֹ הַנּוֹשְׂאוֹ, טָמֵא. וְכֵן הַיּוֹשֵׁב עָלָיו, אוֹ הָעוֹמֵד, אוֹ הַשּׁוֹכֵב, אוֹ הַנִּתְלֶה, אוֹ הַנִּשְׁעָן--אַף עַל פִּי שֶׁהָיְתָה אֶבֶן מַבְדֶּלֶת בֵּין הַטָּהוֹר וּבֵין הַמַּדְרֵס, הֲרֵי זֶה נִטְמָא: שֶׁנֶּאֱמָר "וְהַיֹּשֵׁב, עַל-הַכְּלִי, אֲשֶׁר-יֵשֵׁב עָלָיו, הַזָּב--יִטְמָא" (ראה ויקרא טו,ד; ויקרא טו,ו).
ג מִפִּי הַשְּׁמוּעָה לָמְדוּ שֶׁמְּקוֹם שֶׁהַזָּב יוֹשֵׁב וּמְטַמֵּא, אִם יָשַׁב שָׁם הַטָּהוֹר נִטַּמֵּא; מַה הַזָּב מְטַמֵּא מִשְׁכָּב וּמֶרְכָּב שֶׁתַּחַת הָאֶבֶן--אַף הַטָּהוֹר מִטַּמֵּא מִן הַמִּשְׁכָּב אוֹ הַמֶּרְכָּב שְׁהוּא מִתַּחַת הָאֶבֶן, וְאַף עַל פִּי שְׁאֵין הַזָּב שָׁם עַל הַמִּשְׁכָּב. וְאָדָם זֶה שְׁהוּא לְמַעְלָה מִן הַמַּדְרֵס--מְטַמֵּא בְּגָדִים כָּל זְמָן שֶׁלֹּא פֵרַשׁ מִמְּטַמְּאָיו, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ.
ד [ג] אֵין הַזָּב מְטַמֵּא אֶת הַמִּשְׁכָּב, עַד שֶׁיִּנָּשֵׂא רֻבּוֹ עַל הַמִּשְׁכָּב אוֹ הַמּוֹשָׁב אוֹ הַמֶּרְכָּב; וְכֵן הַטָּהוֹר שֶׁדָּרַס עַל מַדְרֵס הַזָּב--אֵינוּ מִטַּמֵּא מֵחֲמַת הַמַּדְרֵס, עַד שֶׁיִּנָּשֵׂא רֻבּוֹ עָלָיו. אֲבָל אִם נִשָּׂא מֵעוּטוֹ--הוֹאִיל וְלֹא נָגַע, הֲרֵי זֶה טָהוֹר. כֵּיצַד: מִקְצַת הַטָּמֵא עַל הַמִּשְׁכָּב, וּמִקְצַת הַטָּהוֹר עַל אוֹתוֹ מִשְׁכָּב--הַמִּשְׁכָּב טָהוֹר, וְהַטָּהוֹר שֶׁנִּשָּׂא מִקְצָתוֹ עָלָיו טָהוֹר.
ה הַטָּמֵא שֶׁנִּשָּׂא רֻבּוֹ עַל מִקְצַת הַמִּשְׁכָּב אוֹ הַמֶּרְכָּב, נִטְמָא הַמִּשְׁכָּב כֻּלּוֹ וְהַמֶּרְכָּב כֻּלּוֹ; וְכֵן הַטָּהוֹר שֶׁנִּשָּׂא רֻבּוֹ עַל מִקְצַת הַמַּדְרֵס--נִטְמָא, וְאַף עַל פִּי שֶׁלֹּא נִשָּׂא אֵלָא עַל מִקְצַת הַמּוֹשָׁב.
ו [ד] זָב שֶׁהָיָה מֻטָּל עַל חֲמִשָּׁה סַפְסַלִּין, שְׁהֶן מֻנָּחִין לְאָרְכָּן--טְמֵאִין, שֶׁהֲרֵי נִשָּׂא רֻבּוֹ עַל כָּל אֶחָד מֵהֶן; הָיוּ מֻנָּחִין לְרָחְבָּן--טְהוֹרִין, שֶׁהֲרֵי לֹא נִשָּׂא רֻבּוֹ עַל כָּל אֶחָד מֵהֶן. וְאִם יָשָׁן עֲלֵיהֶם--בֵּין כָּךְ וּבֵין כָּךְ, טְמֵאִין: שֶׁמֶּא נִתְהַפַּךְ עֲלֵיהֶם, וְנִמְצָא רֻבּוֹ עַל כָּל אֶחָד.
ז הָיָה מֻטָּל עַל שִׁשָּׁה כֵּלִים הָעֲשׂוּיִין לְמִשְׁכָּב, שְׁתֵּי יָדָיו עַל שְׁנַיִם, וּשְׁתֵּי רַגְלָיו עַל שְׁנַיִם, וְרֹאשׁוֹ עַל אֶחָד, וְגוּפוֹ עַל אֶחָד--אֵין טָמֵא מִשּׁוֹם מִשְׁכָּב אֵלָא זֶה שֶׁתַּחַת גּוּפוֹ, שֶׁהֲרֵי נִשָּׂא רֻבּוֹ עָלָיו; עָמַד עַל שְׁנֵי מִשְׁכָּבוֹת, רַגְלוֹ אַחַת עַל אֶחָד וְרַגְלוֹ שְׁנִיָּה עַל הַשֵּׁנִי--שְׁנֵיהֶן טְמֵאִין.
ח [ה] הָיָה יוֹשֵׁב עַל גַּבֵּי הַמִּטָּה, וְאַרְבָּעָה מִשְׁכָּבוֹת תַּחַת אַרְבַּע רַגְלֵי הַמִּטָּה--כֻּלָּן טְמֵאוֹת, מִפְּנֵי שְׁאֵינָהּ יְכוּלָה לַעֲמֹד עַל שָׁלוֹשׁ; [ו] הָיָה רוֹכֵב עַל גַּבֵּי בְּהֵמָה, וְאַרְבָּעָה מִשְׁכָּבוֹת תַּחַת אַרְבַּע רַגְלֶיהָ--כֻּלָּן טְהוֹרוֹת.
ט וּמִפְּנֵי מַה הֶן טְהוֹרוֹת: מִפְּנֵי שֶׁהַבְּהֵמָה יְכוּלָה לַעֲמֹד עַל שָׁלוֹשׁ; וְנִמְצֵאת הָרְבִיעִית מְסַיֵּעַ, וּמְסַיֵּעַ אֵין בּוֹ מַמָּשׁ. וְהוֹאִיל וְכָל אַחַת רְאוּיָה לִהְיוֹת מְסַיֵּעַ, וְאֵין אָנוּ יוֹדְעִים אֵיזוֹ יָד וְאֵיזוֹ רֶגֶל הִיא שֶׁלֹּא הָיָה נִשְׁעָן עָלֶיהָ--הֲרֵי לֹא הֻחְזְקָה טֻמְאָה בְּאַחַת מֵהֶן; לְפִיכָּךְ כֻּלָּן טְהוֹרוֹת.
י לְפִיכָּךְ אִם הָיָה מִשְׁכָּב אֶחָד מֻנָּח תַּחַת שְׁתֵּי יְדֵי הַבְּהֵמָה, אוֹ תַּחַת שְׁתֵּי רַגְלֶיהָ, אוֹ תַּחַת יָדָהּ וְרַגְלָהּ--הֲרֵי זֶה טָמֵא: שֶׁהֲרֵי וַדַּאי נִשָּׂא הַזָּב עַל מִשְׁכָּב זֶה, שְׁאֵין הַבְּהֵמָה יְכוּלָה לַעֲמֹד עַל שְׁתַּיִם.
יא [ז] יָשַׁב הַטָּמֵא עַל קוֹרַת בֵּית הַבַּד--כָּל הַכֵּלִים שֶׁבָּעֲקָל טְמֵאִים, שֶׁהֲרֵי הֶם רְצוּצִים תַּחַת הַקּוֹרָה. אֲבָל אִם יָשַׁב עַל מַכְבֵּשׁ שֶׁלַּכּוֹבֵס, הֲרֵי הַכֵּלִים שֶׁתַּחַת לוּחַ הַמַּכְבֵּשׁ טְהוֹרִים: מִפְּנֵי שְׁהוּא רָפוּי; וְנִמְצֵאת מִשְׁעֶנֶת הַמַּכְבֵּשׁ עַל רַגְלָיו, לֹא עַל הַכֵּלִים שֶׁתַּחְתָּיו--שְׁאִם יִרְצֶה אָדָם לְהַכְנִיס סַכִּין וְכַיּוֹצֶא בָּהּ בֵּין הַכֵּלִים שֶׁתַּחַת הַמַּכְבֵּשׁ וּבֵין הַמַּכְבֵּשׁ, מַכְנִיס אַף עַל פִּי שְׁהוּא קָשׁוּר.
יב [ח] זָב שֶׁדָּרַס עַל כְּלִי שֶׁלֹּא נַעֲשָׂה לְמִשְׁכָּב אוֹ לְמוֹשָׁב אוֹ לְמֶרְכָּב--אַף עַל פִּי שְׁהוּא רָאוּי לְמִשְׁכָּב--הוֹאִיל וְלֹא נָגַע בּוֹ, הֲרֵי זֶה טָהוֹר: שֶׁהֲרֵי אוֹמְרִין לוֹ, עֲמֹד וְנַעֲשֶׂה מְלַאכְתֵּנוּ בִּכְלִי זֶה.
יג כֵּיצַד: כָּפָה סְאָה וְיָשַׁב עָלֶיהָ, כָּפָה עֲרֵבָה וְיָשַׁב עָלֶיהָ, אוֹ שֶׁיָּשַׁב עַל פָּרֹכֶת אוֹ עַל קְלָע שֶׁלַּסְּפִינָה, וְכַיּוֹצֶא בָּהֶן--הֲרֵי אֵלּוּ טְהוֹרִין: שֶׁנֶּאֱמָר "אֲשֶׁר-יֵשֵׁב עָלָיו" (ויקרא טו,ד; ויקרא טו,ו)--הַמְּיֻחָד לִישִׁיבָה, לֹא שֶׁאוֹמְרִין לוֹ עֲמֹד וְנַעֲשֶׂה מְלַאכְתֵּנוּ, מִפְּנֵי שֶׁכְּלִי זֶה, לֹא נַעֲשָׂה לִישִׁיבָה.
יד הָיָה הַכְּלִי מְשַׁמֵּשׁ לִישִׁיבָה, עִם מְלַאכְתּוֹ שֶׁנַּעֲשָׂה לָהּ--הֲרֵי זֶה מִטַּמֵּא בְּמַדְרֵס: כְּגוֹן הָרָדִיד, וְהַחֲלוּק, וְהַטְּלִית, וְהַתֻּרְמַל, וְהַחֵמֶת--שֶׁאַף עַל פִּי שֶׁכָּל אֶחָד מֵהֶן לֹא נַעֲשָׂה מִתְּחִלָּתוֹ לְמִשְׁכָּב, הֲרֵי הוּא מְשַׁמֵּשׁ אֶת הַמִּשְׁכָּב עִם מְלַאכְתּוֹ; וְכֵן כָּל כַּיּוֹצֶא בְּאֵלּוּ. וּבְהִלְכּוֹת כֵּלִים, אֲבָאַר כָּל הַכֵּלִים הַמִּטַּמְּאִין בְּמַדְרֵס, וְכֵלִים שְׁאֵין מִטַּמְּאִין בְּמַדְרֵס, וְאֵיזֶה כְּלִי רָאוּי לִישִׁיבָה, וְאֵיזֶה רָאוּי לִשְׁכִיבָה, וְאֵיזֶה רָאוּי לִרְכִיבָה.
משנה תורה -
ספר טהרה -
הלכות מטמאי משכב ומושב - הכול
פרק
א
ב
ג
ד
ה
ו
ז
ח
ט
י
יא
יב
יג