משנה תורה -
ספר עבודה -
הלכות תמידין ומוספין - הכול
פרק
א
ב
ג
ד
ה
ו
ז
ח
ט
י
א מִצְוַת עֲשֵׂה לְהַקְטִיר הַקְּטֹרֶת עַל מִזְבַּח הַזָּהָב שֶׁבַּהֵיכָל פַּעֲמַיִם בְּכָל יוֹם, בַּבֹּקֶר וּבֵין הָעַרְבַּיִם--שֶׁנֶּאֱמָר "וְהִקְטִיר עָלָיו אַהֲרֹן, קְטֹרֶת סַמִּים . . ." (שמות ל,ז). לֹא הִקְטִירוֹ בַּבֹּקֶר--יַקְטִירוֹ בֵּין הָעַרְבַּיִם, אַפִלּוּ הָיוּ מְזִידִין; וְאֵין מְחַנְּכִין מִזְבַּח הַזָּהָב, אֵלָא בַּקְּטֹרֶת שֶׁלְּבֵין הָעַרְבַּיִם.
ב כַּמָּה מַקְטִירִין מִמֶּנָּה בְּכָל יוֹם: מִשְׁקַל מֵאָה דֵּינָרִין--חֲמִשִּׁים בַּבֹּקֶר, וַחֲמִשִּׁים בֵּין הָעַרְבַּיִם. מִזְבֵּחַ שֶׁנֶּעְקַר, מַקְטִירִין קְטֹרֶת בִּמְקוֹמוֹ; וּקְטֹרֶת שֶׁפָּקְעָה מֵעַל גַּבֵּי הַמִּזְבֵּחַ, אַפִלּוּ קְרָטִין שֶׁבָּהּ--אֵין מַחְזִירִין אוֹתָן.
ג בְּעֵת שֶׁמַּקְטִירִין הַקְּטֹרֶת בַּהֵיכָל בְּכָל יוֹם--פּוֹרְשִׁין כָּל הָעָם מִן הַהֵיכָל, וּמִבֵּין הָאוּלָם וְלַמִּזְבֵּחַ: לֹא יִהְיֶה שָׁם אָדָם, עַד שֶׁיֵּצֵא זֶה שֶׁהִקְטִיר הַקְּטֹרֶת. וְכֵן בְּשָׁעָה שֶׁיִּכָּנֵס בְּדַם חַטָּאוֹת הַנַּעֲשׂוֹת בִּפְנִים, פּוֹרְשִׁים הַכֹּל מִבֵּין הָאוּלָם וְלַמִּזְבֵּחַ עַד שֶׁיֵּצֵא: שֶׁנֶּאֱמָר "וְכָל-אָדָם לֹא-יִהְיֶה בְּאֹהֶל מוֹעֵד, בְּבֹאוֹ לְכַפֵּר בַּקֹּדֶשׁ" (ויקרא טז,יז)--בִּנְיַן אָב לְכָל כַּפָּרָה שֶׁבַּקֹּדֶשׁ, שֶׁלֹּא יִהְיֶה שָׁם אָדָם.
ד כֵּיצַד סֵדֶר הַקְטָרַת הַקְּטֹרֶת בְּכָל יוֹם: מִי שֶׁזָּכָה בְּדִשּׁוּן הַמִּזְבֵּחַ הַפְּנִימִי נִכְנָס וּכְלִי קֹדֶשׁ, וּטְנִי הָיָה שְׁמוֹ, וְשֶׁלְּזָהָב הָיָה, וּמַחְזִיק קַבַּיִם וְחֵצִי; מַנִּיחַ הַטְּנִי בָּאָרֶץ לְפָנָיו, וְחוֹפֵן בְּיָדָיו הָאֵפֶר וְהַפֶּחָם שֶׁבְּתוֹךְ הַמִּזְבֵּחַ וְנוֹתֵן לְתוֹךְ הַטְּנִי, וּבָאַחֲרוֹנָה מְכַבֵּד אֶת הַשְּׁאָר לְתוֹכוֹ, וּמַנִּיחוֹ שָׁם בַּהֵיכָל וְיוֹצֶא.
ה וּמִי שֶׁזָּכָה בַּקְּטֹרֶת נוֹטֵל כְּלִי מָלֵא קְטֹרֶת גָּדוּשׁ, וּכְסוּי הָיָה לוֹ וּבָזָךְ הָיָה שְׁמוֹ, וְנוֹתֵן הַבָּזָךְ בְּתוֹךְ כְּלִי אַחֵר, וְכַף הָיָה שְׁמוֹ; וּמְכַסֶּה אֶת הַכַּף בְּבֶגֶד קָטָן, וְאוֹחֵז הַכַּף בְּיָדוֹ וְנִכְנָס, וְעִמּוֹ אַחֵר, בְּמַחְתָּה שֶׁלְּאֵשׁ בְּיָדוֹ.
ו [ה] וְכֵיצַד חוֹתֶה: זֶה שֶׁזָּכָה בַּמַּחְתָּה לוֹקֵחַ מַחְתָּה שֶׁלְּכֶסֶף, וְעוֹלֶה לְרֹאשׁ הַמִּזְבֵּחַ, וּמְפַנֶּה אֶת הַגֶּחָלִים הִלַּךְ וְהִלַּךְ; וְנוֹטֵל מִן הַגֶּחָלִים שֶׁנִּתְאַכְּלוּ בְּמַעֲרָכָה שְׁנִיָּה, וְיוֹרֵד וּמְעָרָן לְתוֹךְ מַחְתָּה שֶׁלְּזָהָב. אִם נִתְפַּזְּרוּ מִן הַגֶּחָלִים כְּמוֹ קַב אוֹ פָּחוּת, מְכַבְּדָן לָאַמָּה; וּבַשַּׁבָּת, כּוֹפֶה עֲלֵיהֶן הַפְּסַכְתַּר. וְאִם נִתְפַּזַּר יָתֵר עַל קַב, חוֹזֵר וְחוֹתֶה.
ז [ו] שְׁלוֹשָׁה דְּבָרִים הָיָה הַפְּסַכְתַּר מְשַׁמֵּשׁ--כּוֹפִין אוֹתוֹ עַל הַגֶּחָלִים, וְעַל הַשֶּׁרֶץ בַּשַּׁבָּת, וּמוֹרִידִין בּוֹ אֶת הַדֶּשֶׁן מֵעַל הַמִּזְבֵּחַ.
ח [ז] וּמַקְדִּים לִפְנֵיהֶם זֶה שֶׁדִּשַּׁן הַמִּזְבֵּחַ הַפְּנִימִי, וְנוֹטֵל הַטְּנִי שֶׁבּוֹ דִּשּׁוּן הַמִּזְבֵּחַ, וּמִשְׁתַּחֲוֶה וְיוֹצֶא. וְזֶה שֶׁבְּיָדוֹ הַמַּחְתָּה צוֹבֵר אֶת הַגֶּחָלִים עַל גַּבֵּי הַמִּזְבֵּחַ הַפְּנִימִי, וּמְרַדְּדָן בְּשׁוּלֵי הַמַּחְתָּה, וּמִשְׁתַּחֲוֶה וְיוֹצֶא. וְזֶה שֶׁבְּיָדוֹ הַכַּף, נוֹטֵל אֶת הַבָּזָךְ מִתּוֹךְ הַכַּף, וְנוֹתְנוֹ לַאֲהוּבוֹ אוֹ לִקְרוֹבוֹ, וְרוֹאֶה אִם נִתְפַּזַּר מִן הַקְּטֹרֶת מְעַט בַּכַּף; אֲהוּבוֹ אוֹ קְרוֹבוֹ נוֹתֵן לוֹ לְתוֹךְ חָפְנָיו זֶה שֶׁנִּתְפַּזַּר עִם הַקְּטֹרֶת שֶׁבַּבָּזָךְ, וּמִשְׁתַּחֲוֶה וְיוֹצֶא.
ט [ח] וְאוֹמְרִין לְזֶה הַמַּקְטִיר, הִזָּהֵר שֶׁלֹּא תַתְחִיל מִלְּפָנֶיךָ--שֶׁלֹּא תִכָּוֶה; וּמַתְחִיל וּמַשְׁלִיךְ הַקְּטֹרֶת עַל הָאֵשׁ בְּנַחַת כְּמִי שֶׁמְּרַקֵּד סֹלֶת, עַד שֶׁתִּתְרַדֶּה עַל כָּל הָאֵשׁ. [ט] וְאֵין הַמַּקְטִיר מַקְטִיר, עַד שֶׁהַמְּמֻנֶּה אוֹמֵר לוֹ הַקְטֵר; וְאִם כּוֹהֵן גָּדוֹל הוּא, אוֹמֵר לוֹ הַמְּמֻנֶּה, אִישִׁי כּוֹהֵן גָּדוֹל, הַקְטֵר. וְאַחַר שֶׁאוֹמֵר לוֹ, יִפְרְשׁוּ כָּל הָעָם; וְיַקְטִיר הַמַּקְטִיר, וְיִשְׁתַּחֲוֶה וְיֵצֵא.
י דִּשּׁוּן הַמְּנוֹרָה, וַהֲטָבַת נֵרוֹתֶיהָ בַּבֹּקֶר וּבֵין הָעַרְבַּיִם--מִצְוַת עֲשֵׂה, שֶׁנֶּאֱמָר "יַעֲרֹךְ אֹתוֹ אַהֲרֹן וּבָנָיו" (שמות כז,כא); וְהַדְלָקַת הַנֵּרוֹת דּוֹחָה אֶת הַשַּׁבָּת וְאֶת הַטֻּמְאָה, כַּקָּרְבָּנוֹת שֶׁקָּבוּעַ לָהֶן זְמָן--שֶׁנֶּאֱמָר "לְהַעֲלֹת נֵר, תָּמִיד" (שמות כז,כ; ויקרא כד,ב). [יא] וְכַמָּה שֶׁמֶן הוּא נוֹתֵן לְכָל נֵר: חֲצִי לוֹג--שֶׁנֶּאֱמָר "מֵעֶרֶב עַד-בֹּקֶר" (שמות כז,כא; ויקרא כד,ג), תֶּן לוֹ כַּמִּדָּה שֶׁיִּהְיֶה דּוֹלֵק מֵעֶרֶב עַד בֹּקֶר. וְאֵין מְחַנְּכִין הַמְּנוֹרָה, אֵלָא בְּהַדְלָקַת שִׁבְעָה נֵרוֹתֶיהָ בֵּין הָעַרְבַּיִם.
יא [יב] מַה הוּא דִּשּׁוּן הַמְּנוֹרָה: כָּל נֵר שֶׁכָּבָה--מֵסִיר הַפְּתִילָה וְכָל הַשֶּׁמֶן שֶׁבַּנֵּר, וּמְקַנְּחוֹ, וְנוֹתֵן בּוֹ פְּתִילָה אַחֶרֶת וְשֶׁמֶן אַחֵר בְּמִדָּה, שְׁהוּא חֲצִי לוֹג; וְזֶה שֶׁהֵסִיר, מַשְׁלִיכוֹ בִּמְקוֹם הַדֶּשֶׁן אֵצֶל הַמִּזְבֵּחַ, עִם דִּשּׁוּן הַמִּזְבֵּחַ הַפְּנִימִי וְהַחִיצוֹן; וּמַדְלִיק נֵר שֶׁכָּבָה. וְהַדְלָקַת הַנֵּרוֹת, הִיא הֲטָבָתָם. וְנֵר שֶׁמְּצָאוֹ שֶׁלֹּא כָּבָה, מְתַקְּנוֹ.
יב [יג] נֵר מַעְרָבִי שֶׁכָּבָה--אֵין מַדְלִיקִין אוֹתוֹ אַחַר דִּשּׁוּנוֹ, אֵלָא מִמִּזְבֵּחַ הַחִיצוֹן. אֲבָל שְׁאָר הַנֵּרוֹת--כָּל נֵר שֶׁכָּבָה מֵהֶן, מַדְלִיקוֹ מִנֵּר חֲבֵרוֹ; [יד] וְכֵיצַד מַדְלִיקוֹ: מוֹשֵׁךְ הַפְּתִילָה עַד שֶׁמַּדְלִיקָהּ וּמַחְזִירָהּ, לְפִי שֶׁהַנֵּרוֹת קְבוּעִים בַּמְּנוֹרָה; וְאֵינוּ יָכוֹל לְהַדְלִיק בְּנֵר אַחֵר, מִשּׁוֹם בִּזָּיוֹן.
יג [טו] כָּל הַפְּתִילוֹת שֶׁאָסוּר לְהַדְלִיק בָּהֶן בַּשַּׁבָּת, אָסוּר לְהַדְלִיק בָּהֶן בַּמִּקְדָּשׁ בַּמְּנוֹרָה--שֶׁנֶּאֱמָר "לְהַעֲלֹת נֵר, תָּמִיד" (שמות כז,כ; ויקרא כד,ב), שֶׁתִּהְיֶה שַׁלְהֶבֶת עוֹלָה מֵאֵלֶיהָ.
יד [טז] לֹא הָיָה מֵטִיב כָּל הַנֵּרוֹת בְּפַעַם אַחַת, אֵלָא מֵטִיב חֲמִשָּׁה נֵרוֹת, וּמַפְסִיק, וְעוֹשֶׂה עֲבוֹדָה אַחֶרֶת; וְאַחַר כָּךְ נִכְנָס, וּמֵטִיב הַשְּׁנַיִם: כְּדֵי לְהַרְגִּישׁ אֶת כָּל הָעֲזָרָה.
טו [יז] כָּל נֵר שֶׁכָּבָה, מַדְלִיקִין אוֹתוֹ מִנֵּר אֶחָד מֵהֶן כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ. וְכֵיצַד סֵדֶר הַהֲטָבָה: זֶה שֶׁזָּכָה בְּדִשּׁוּן הַמְּנוֹרָה נִכְנָס, וּכְלִי בְּיָדוֹ, וְכוּז שְׁמוֹ, וְשֶׁלְּזָהָב הָיָה דּוֹמֶה לְקִתּוֹן גָּדוֹל. מְדַשֵּׁן בּוֹ אֶת הַפְּתִילוֹת שֶׁכָּבוּ, וְאֶת הַשֶּׁמֶן שֶׁנִּשְׁאָר בַּנֵּר; וּמֵטִיב חֲמִשָּׁה נֵרוֹת. וּמַנִּיחַ הַכּוּז שָׁם לִפְנֵי הַמְּנוֹרָה, עַל מַעֲלָה שְׁנִיָּה מִשָּׁלוֹשׁ מַעֲלוֹת שֶׁלְּפָנֶיהָ; וְיוֹצֶא. וְאַחַר כָּךְ נִכְנָס, וּמֵטִיב שְׁנֵי הַנֵּרוֹת; וְנוֹטֵל הַכּוּז בְּיָדוֹ, וּמִשְׁתַּחֲוֶה וְיוֹצֶא.
טז [יח] חֲבִתֵּי כּוֹהֵן גָּדוֹל--מִצְוַת עֲשֵׂה לְהַקְרִיבָן בְּכָל יוֹם, מֶחְצָה בַּבֹּקֶר עִם תָּמִיד שֶׁלַּשַּׁחַר וּמֶחְצָה בֵּין הָעַרְבַּיִם עִם תָּמִיד שֶׁלְּבֵין הָעַרְבַּיִם. וְלִישָׁתָן וַאֲפִיָּתָן דּוֹחִין אֶת הַשַּׁבָּת וְאֶת הַטֻּמְאָה, כְּכָל קָרְבָּן שֶׁקָּבוּעַ לוֹ זְמָן: שֶׁנֶּאֱמָר "תֻּפִינֵי" (ויקרא ו,יד)--שֶׁתִּהְיֶה נָאָה, וְלֹא תֵאָפֶה מִבָּעֶרֶב. וְעוֹד, אִם תֵּאָפֶה מִבָּעֶרֶב--תִּפָּסֵל בַּלִּינָה, שֶׁהַמַּרְחֶשֶׁת מִכְּלֵי הַקֹּדֶשׁ הִיא כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ. [יט] טְחִינַת סָלְתָּן וְהֶרְקֵדָן--בַּחוּץ, וְאֵינָן דּוֹחִין אֶת הַשַּׁבָּת.
יז [כ] כּוֹהֵן שֶׁהִקְרִיב מֶחְצָה בַּשַּׁחְרִית, וּמֵת אוֹ נִטְמָא אוֹ נֻלַּד לוֹ מוּם, וּמִנּוּ כּוֹהֵן אַחֵר תַּחְתָּיו--לֹא יָבִיא חֲצִי עִשָּׂרוֹן מִבֵּיתוֹ, וְלֹא חֲצִי עִשָּׂרוֹן שֶׁלָּרִאשׁוֹן; אֵלָא מֵבִיא עִשָּׂרוֹן שָׁלֵם, וְחוֹצֵהוּ, וּמַקְרִיב מֶחְצָה, וּמֶחְצָה אָבַד: [כא] נִמְצְאוּ שְׁנֵי חֲצָיִין קְרֵבִין, וּשְׁנֵי חֲצָיִין אוֹבְדִין. וְאֵלּוּ שְׁנֵי הַחֲצָיִין הָאוֹבְדִין--מַנִּיחִין אוֹתָן עַד שֶׁתַּעֲבֹר צוּרָתָן, וְיוֹצְאִין לְבֵית הַשְּׂרֵפָה; וְכֵן אִם אָבַד אוֹ נִטְמָא הַחֵצִי שֶׁלְּבֵין הָעַרְבַּיִם. וְהֵיכָן שׂוֹרְפִין אוֹתָן, בָּעֲזָרָה.
יח [כב] מֵת כּוֹהֵן גָּדוֹל בַּשַּׁחְרִית אַחַר שֶׁהִקְרִיב חֲצִי הָעִשָּׂרוֹן, וְלֹא מִנּוּ כּוֹהֵן אַחֵר--מְבִיאִין הַיּוֹרְשִׁין עִשָּׂרוֹן שָׁלֵם, וְעוֹשִׂין אוֹתוֹ חֲבִתִּין; וּשְׁלֵמָה הָיְתָה קְרֵבָה. מֵת כּוֹהֵן גָּדוֹל קֹדֶם שֶׁיַּקְרִיבוֹ בַּבֹּקֶר, וְלֹא מִנּוּ כּוֹהֵן אַחֵר--מַקְרִיבִין אוֹתָהּ עִשָּׂרוֹן שָׁלֵם בַּבֹּקֶר, וְעִשָּׂרוֹן שָׁלֵם בֵּין הָעַרְבַּיִם. וְאֵין כּוֹפְלִין שַׁמְנָהּ וּלְבוֹנָתָהּ, אַף עַל פִּי שֶׁנִּכְפְּלָה הַסֹּלֶת; אֵלָא מַפְרִישִׁין לָהֶם שְׁלֹשֶׁת לוֹגִין שֶׁמֶן, וְקֹמֶץ לְבוֹנָה, לוֹג וּמֶחְצָה שֶׁמֶן וַחֲצִי קֹמֶץ לְבוֹנָה לָעִשָּׂרוֹן שֶׁלַּבֹּקֶר, וְלוֹג וּמֶחְצָה שֶׁמֶן וַחֲצִי קֹמֶץ לְבוֹנָה לָעִשָּׂרוֹן שֶׁלְּבֵין הָעַרְבַּיִם.
משנה תורה -
ספר עבודה -
הלכות תמידין ומוספין - הכול
פרק
א
ב
ג
ד
ה
ו
ז
ח
ט
י