משנה תורה -
ספר המדע -
הלכות תלמוד תורה - הכול
פרק
א
ב
ג
ד
ה
ו
ז
א נָשִׁים וַעֲבָדִים, פְּטוּרִים מִתַּלְמוּד תּוֹרָה; אֲבָל קָטָן--אָבִיו חַיָּב לְלַמְּדוֹ תּוֹרָה, שֶׁנֶּאֱמָר "וְלִמַּדְתֶּם אֹתָם אֶת-בְּנֵיכֶם, לְדַבֵּר בָּם" (דברים יא,יט). וְאֵין הָאִשָּׁה חַיֶּבֶת לְלַמַּד אֶת בְּנָהּ, שֶׁכָּל הַחַיָּב לִלְמֹד חַיָּב לְלַמַּד.
ב כְּשֵׁם שֶׁאָדָם חַיָּב לְלַמַּד אֶת בְּנוֹ--כָּךְ הוּא חַיָּב לְלַמַּד אֶת בֶּן בְּנוֹ, שֶׁנֶּאֱמָר "וְהוֹדַעְתָּם לְבָנֶיךָ, וְלִבְנֵי בָנֶיךָ" (דברים ד,ט). וְלֹא בְּנוֹ וּבֶן בְּנוֹ בִּלְבָד, אֵלָא מִצְוָה עַל כָּל חָכָם וְחָכָם מִיִּשְׂרָאֵל לְלַמַּד אֶת כָּל הַתַּלְמִידִים, אַף עַל פִּי שְׁאֵינָן בָּנָיו: שֶׁנֶּאֱמָר "וְשִׁנַּנְתָּם לְבָנֶיךָ" (דברים ו,ז)--מִפִּי הַשְּׁמוּעָה לָמְדוּ, בָּנֶיךָ אֵלּוּ תַּלְמִידֶיךָ, שֶׁהַתַּלְמִידִים קְרוּאִים בָּנִים, שֶׁנֶּאֱמָר "וַיֵּצְאוּ בְנֵי-הַנְּבִיאִים" (מלכים ב ב,ג).
ג אִם כֵּן לָמָּה נִצְטַוָּה עַל בְּנוֹ, וְעַל בֶּן בְּנוֹ--לְהַקְדִּים בְּנוֹ לְבֶן בְּנוֹ, וּבֶן בְּנוֹ לְבֶן חֲבֵרוֹ; [ג] וְחַיָּב לִשְׂכֹּר מְלַמֵּד לִבְנוֹ לְלַמְּדוֹ, וְאֵינוּ חַיָּב לְלַמַּד בֶּן חֲבֵרוֹ אֵלָא בְּחִנָּם.
ד מִי שֶׁלֹּא לִמְּדוֹ אָבִיו--חַיָּב לְלַמַּד אֶת עַצְמוֹ כְּשֶׁיַּכִּיר, שֶׁנֶּאֱמָר "וּלְמַדְתֶּם אֹתָם, וּשְׁמַרְתֶּם לַעֲשֹׂתָם" (דברים ה,א). וְכֵן אַתָּה מוֹצֶא בְּכָל מָקוֹם, שֶׁהַתַּלְמוּד קוֹדֵם לַמַּעֲשֶׂה, מִפְּנֵי שֶׁהַתַּלְמוּד מֵבִיא לִידֵי מַעֲשֶׂה, וְאֵין הַמַּעֲשֶׂה מֵבִיא לִידֵי תַּלְמוּד.
ה [ד] הָיָה הוּא לִלְמֹד תּוֹרָה וְיֵשׁ לוֹ בֵּן לִלְמֹד תּוֹרָה, הוּא קוֹדֵם לִבְנוֹ. וְאִם הָיָה בְּנוֹ נָבוֹן וּמַשְׂכִּיל מַה שֶׁיִּלְמֹד יוֹתֵר מִמֶּנּוּ, בְּנוֹ קוֹדֵם; וְאַף עַל פִּי שֶׁבְּנוֹ קוֹדֵם, לֹא יִבָּטֵל הוּא--שֶׁכְּשֵׁם שֶׁמִּצְוָה עָלָיו לְלַמַּד אֶת בְּנוֹ, כָּךְ הוּא מְצֻוֶּה לְלַמַּד אֶת עַצְמוֹ.
ו [ה] לְעוֹלָם יִלְמֹד אָדָם תּוֹרָה, וְאַחַר כָּךְ יִשָּׂא אִשָּׁה--שְׁאִם נָשָׂא אִשָּׁה תְּחִלָּה, אֵין דַּעְתּוֹ פְּנוּיָה לִלְמֹד. וְאִם הָיָה יִצְרוֹ מִתְגַּבֵּר עָלָיו, עַד שֶׁנִּמְצָא שְׁאֵין לִבּוֹ פָּנוּי--יִשָּׂא אִשָּׁה, וְאַחַר כָּךְ יִלְמֹד תּוֹרָה.
ז [ו] מֵאֵימָתַי מַתְחִיל אָבִיו לְלַמְּדוֹ תּוֹרָה--מִשֶּׁיַּתְחִיל לְדַבַּר, מְלַמְּדוֹ "תּוֹרָה צִוָּה-לָנוּ, מֹשֶׁה" (דברים לג,ד) וּפָסוּק רִאשׁוֹן מִפָּרָשַׁת "שְׁמַע" (דברים ו,ד); וְאַחַר כָּךְ מְלַמְּדוֹ מְעַט מְעַט פְּסוּקִים פְּסוּקִים, עַד שֶׁיִּהְיֶה בֶּן שֵׁשׁ אוֹ בֶּן שֶׁבַע לְפִי בָּרְיוֹ, מוֹלִיכוֹ אֵצֶל מְלַמֵּד הַתִּינוֹקוֹת.
ח [ז] הָיָה מִנְהַג הַמְּדִינָה לִקַּח מְלַמֵּד הַתִּינוֹקוֹת שָׂכָר, נוֹתֵן לוֹ שְׂכָרוֹ; וְחַיָּב לְלַמְּדוֹ בְּשָׂכָר, עַד שֶׁיִּקְרָא תּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב כֻּלָּהּ.
ט מְקוֹם שֶׁנָּהֲגוּ לְלַמַּד תּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב בְּשָׂכָר, מֻתָּר לְלַמַּד בְּשָׂכָר. אֲבָל תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה, אָסוּר לְלַמְּדָהּ בְּשָׂכָר: שֶׁנֶּאֱמָר "רְאֵה לִמַּדְתִּי אֶתְכֶם" (דברים ד,ה)--מַה אֲנִי בְּחִנָּם לָמַדְתִּי, אַף אַתֶּם בְּחִנָּם לְמַדְתֶּם מִמֶּנִּי; וְכֵן כְּשֶׁתְּלַמְּדוּ לְדוֹרוֹת, בְּחִנָּם כְּמוֹ שֶׁלְּמַדְתֶּם מִמֶּנִּי.
י לֹא מָצָא מִי שֶׁיְּלַמְּדוֹ בְּחִנָּם--יִלְמֹד בְּשָׂכָר, שֶׁנֶּאֱמָר "אֱמֶת קְנֵה" (משלי כג,כג). יָכוֹל, לְלַמַּד לַאֲחֵרִים בְּשָׂכָר: תִּלְמֹד לוֹמַר, "וְאַל-תִּמְכֹּר" (שם)--הַא לָמַדְתָּ שֶׁאָסוּר לוֹ לְלַמַּד בְּשָׂכָר, אַף עַל פִּי שֶׁלִּמְּדוֹ רִבּוֹ בְּשָׂכָר.
יא [ח] כָּל אִישׁ מִיִּשְׂרָאֵל, חַיָּב בְּתַלְמוּד תּוֹרָה: בֵּין עָנִי בֵּין עָשִׁיר, בֵּין שָׁלֵם בְּגוּפוֹ בֵּין בַּעַל יִסּוּרִין, בֵּין בָּחוּר בֵּין שֶׁהָיָה זָקֵן גָּדוֹל שֶׁתָּשַׁשׁ כּוֹחוֹ, אַפִלּוּ עָנִי הַמְּחַזֵּר עַל הַפְּתָחִים, וְאַפִלּוּ בַּעַל אִשָּׁה וּבָנִים--חַיָּב לִקְבֹּעַ לוֹ זְמָן לְתַלְמוּד תּוֹרָה בַּיּוֹם וּבַלַּיְלָה, שֶׁנֶּאֱמָר "וְהָגִיתָ בּוֹ יוֹמָם וָלַיְלָה" (יהושוע א,ח).
יב [ט] גְּדוֹלֵי חַכְמֵי יִשְׂרָאֵל--הָיָה מֵהֶם חוֹטְבֵי עֵצִים וּמֵהֶם שׁוֹאֲבֵי מַיִם, וּמֵהֶם סוֹמִין. וְאַף עַל פִּי כֵן הָיוּ עוֹסְקִין בַּתּוֹרָה, בַּיּוֹם וּבַלַּיְלָה; וְהֶם מִכְּלַל מַעְתִּיקֵי הַשְּׁמוּעָה, אִישׁ מִפִּי אִישׁ מִפִּי מֹשֶׁה רַבֵּנוּ.
יג [י] עַד אֵימָתַי חַיָּב אָדָם לִלְמֹד תּוֹרָה--עַד יוֹם מוֹתוֹ, שֶׁנֶּאֱמָר "וּפֶן-יָסוּרוּ מִלְּבָבְךָ, כֹּל, יְמֵי חַיֶּיךָ" (דברים ד,ט); וְכָל זְמָן שֶׁלֹּא יַעְסֹק בְּלִמּוּד, הוּא שׁוֹכֵחַ. [יא] וְחַיָּב לְשַׁלַּשׁ אֶת זְמָן לְמִידָתוֹ: שְׁלִישׁ בְּתוֹרָה שֶׁבִּכְתָב; וּשְׁלִישׁ בְּתוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה; וּשְׁלִישׁ יָבִין וְיַשְׂכִּיל אַחֲרִית דָּבָר מֵרֵאשִׁיתוֹ, וְיוֹצִיא דָּבָר מִדָּבָר, וִידַמֶּה דָּבָר לְדָבָר, וְיָדִין בַּמִּדּוֹת שֶׁהַתּוֹרָה נִדְרֶשֶׁת בָּהֶן עַד שֶׁיֵּדַע הֵיאַךְ הוּא עִיקַר הַמִּדּוֹת וְהֵיאַךְ יוֹצִיא הָאָסוּר וְהַמֻּתָּר וְכַיּוֹצֶא בָּהֶן מִדְּבָרִים שֶׁלָּמַד מִפִּי הַשְּׁמוּעָה--וְעִנְיָן זֶה, הוּא הַנִּקְרָא תַּלְמוּד.
יד [יב] כֵּיצַד: הָיָה בַּעַל אֻמָּנוּת--יִהְיֶה עוֹסֵק בַּמְּלָאכָה שָׁלוֹשׁ שָׁעוֹת בַּיּוֹם, וּבַתּוֹרָה תֵּשַׁע: אוֹתָן הַתֵּשַׁע--קוֹרֶא בְּשָׁלוֹשׁ מֵהֶן, בְּתוֹרָה שֶׁבִּכְתָב; וּבְשָׁלוֹשׁ, בְּתוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה; וּבְשָׁלוֹשׁ, מִתְבּוֹנֵן בְּדַעְתּוֹ לְהָבִין דָּבָר מִדָּבָר. וְדִבְרֵי קַבָּלָה, בִּכְלַל תּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב הֶן; וּפֵרוּשָׁן, בִּכְלַל תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה; וְהָעִנְיָנוֹת הַנִּקְרָאִין פַּרְדֵּס, בִּכְלַל הַתַּלְמוּד.
טו בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים, בִּתְחִלַּת תַּלְמוּדוֹ שֶׁלָּאָדָם; אֲבָל כְּשֶׁיַּגְדִּיל בְּחָכְמָה וְלֹא יִהְיֶה צָרִיךְ לֹא לִלְמֹד תּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב, וְלֹא לַעְסֹק תָּמִיד בְּתוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה--יִקְרָא בְּעִתִּים מְזֻמָּנִים תּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב וְדִבְרֵי הַשְּׁמוּעָה, כְּדֵי שֶׁלֹּא יִשְׁכַּח דָּבָר מִדִּבְרֵי דִּינֵי תּוֹרָה, וְיִפָּנֶה כָּל יָמָיו לַתַּלְמוּד בִּלְבָד, לְפִי רֹחַב לִבּוֹ וְיִשּׁוּב דַּעְתּוֹ.
טז [יג] אִשָּׁה שֶׁלָּמְדָה תּוֹרָה, יֵשׁ לָהּ שָׂכָר; אֲבָל אֵינוּ כִּשְׂכַר הָאִישׁ, מִפְּנֵי שֶׁלֹּא נִצְטַוֵּית, וְכָל הָעוֹשֶׂה דָּבָר שְׁאֵינוּ מְצֻוֶּה עָלָיו, אֵין שְׂכָרוֹ כִּשְׂכַר הַמְּצֻוֶּה שֶׁעָשָׂה אֵלָא פָּחוּת מִמֶּנּוּ. וְאַף עַל פִּי שֶׁיֵּשׁ לָהּ שָׂכָר, צִוּוּ חֲכָמִים שֶׁלֹּא יְלַמַּד אָדָם אֶת בִּתּוֹ תּוֹרָה: מִפְּנֵי שֶׁרֹב הַנָּשִׁים, אֵין דַּעְתָּן מְכֻוֶּנֶת לְהִתְלַמַּד, וְהֶן מוֹצִיאִין דִּבְרֵי תּוֹרָה לְדִבְרֵי הֲבָאי, לְפִי עֲנִיּוּת דַּעְתָּן.
יז אָמְרוּ חֲכָמִים, כָּל הַמְּלַמֵּד אֶת בִּתּוֹ תּוֹרָה, כְּאִלּוּ לִמְּדָהּ תִּפְלוּת. בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים, בְּתוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה. אֲבָל תּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב, לֹא יְלַמַּד אוֹתָהּ לְכַתְּחִלָּה; וְאִם לִמְּדָהּ, אֵינוּ כִּמְלַמְּדָהּ תִּפְלוּת.
משנה תורה -
ספר המדע -
הלכות תלמוד תורה - הכול
פרק
א
ב
ג
ד
ה
ו
ז