תלמוד ירושלמי - מסכת מעשרות - הכול
פרק א ב ג ד ה


מסכת מעשרות פרק ג

דף יב,א פרק ג הלכה א משנה  המעביר תאנים בחצרו לקצות בניו ובני ביתו אוכלין ופטורין והפועלין שעמו

דף יב,ב פרק ג הלכה א משנה  בזמן שאין להן עליו מזונות אבל אם יש להן עליו מזונות הרי אלו לא יאכלו.  המוציא פועליו לשדה בזמן שאין להן עליו מזונות אוכלין ופטורין אבל אם יש להן עליו מזונות אוכלין אחת אחת מן התאינה אבל לא מן הסל ולא מן הקופות ולא מן המוקצה.  השוכר את הפועל לעשות עמו בזיתים אמר לו על מנת לוכל זיתים אוכל אחת אחת ופטור ואם צירף חייב.  לנכש בבצלים אמר לו על מנת לוכל ירק מקרטס עלה עלה ואוכל ואם צירף חייב:

דף יב,ב פרק ג הלכה א גמרא  המעביר תאנים כו'.  הוא עצמו מהו שיאכל.  רב אמר הוא אסור לוכל.  עולא ב"ר ישמעאל בשם רבי לעזר הוא מותר לוכל.  רב כרבי מאיר רבי לעזר כרבנן.  רב כרבי מאיר אין כרבי מאיר אפילו בניו ובני ביתו יהו אסורין.  אלא רב כרבי ורבי לעזר כרבנין.  דאמר רבי סימון בשם רבי יהושע בן לוי רבי יוסי בן שאול בשם רבי אין אוכלין על המוקצה אלא על מקומו.  דברי חכמים.  רבי יעקב בר אידי בשם רבי יהושע בן לוי אוכלין על המוקצה בין על מקומו בין שלא על מקומו.  מותיב רבי יוסי בן שאול לרבי והתנינן החרובין עד שלא כינסן לראש הגג.  אמר ליה לא תתיביני חרובין.  חרובין מאכל בהמה הן.  על דעתיה דרב מה בין הוא מה בין בניו.  הוא על ידי שהוא תלוי במוקצה אסור בניו על ידי שאינן תלוין במוקצה מותרין.  ניחא בניו.  ובני ביתו ואין לה עליו מזונות.

דף יג,א פרק ג הלכה א גמרא  כמאן דאמר אין מזונות לאשה דבר תורה.  כהדא דתני אין בית דין פוסקין מזונות לאשה מדמי שביעית.  אבל ניזונת היא אצל בעלה שביעית.  ויעשו אותה כפועל שאינו יפה שוה פרוטה.  הדא אמרה שלא עשו אותה כפועל שאינו יפה שוה פרוטה.  אפילו כמאן דאמר אין לה עליו מזונות אין לה עליו בית דירה כהדא דתני אנשים ששיתפו שלא מדעת אנשים שיתופן נשים ששיתפו שלא מדעת אנשים אין שיתופן שיתוף.  תני וכולן שנכנסו משדה לעיר נטבלו.  מתניתא דרבי דתני הביא תאנים מן השדה לאוכלן בחצר שאינה משתמרת ושכח והכניסן לתוך ביתו או שהכניסום התינוקות הרי זה מחזירן למקומן ואוכל.  לא אמרו אלא שוגג הא מזיד אסור.  מאן תניתה רבי דתני הביא תאנים מן השדה והעבירן לחצירו לאוכלן בראש גגו רבי מחייב רבי יוסי בי רבי יהודה פוטר.

דף יג,ב פרק ג הלכה א גמרא  הוי מאן דתנא המעביר תאנים בחצירו לקצות הא לא לקצות חייב.  רבי עולא בר ישמעאל בשם רבי לעזר רבי ורבי יוסי בי רבי יהודה היו מכניסין את הכלכלה לאחורי הגגות ראה אותן רבי יודה בי רבי אלעאי אמר להן ראו מה ביניכם לראשונים.  רבי עקיבה היה לוקח שלשה מינין בפרוטה בשביל לעשר מכל מין ומין ואתם מכניסין את הכלכלה לאחורי הגגות.  מה לי לאחורי הגגות אפילו הכניסם בחצירו לאוכלן בראש גגו.  ולא רבי יוסי בי רבי יהודה היא.  בגין רבי דהוה עימיה חמתון חד סבא אמר לון יהבון לי אתון אמרון ליה אין.  אמר לון לאבוכון דבשמיא לא יהביתון אלא לי.  רבי יוחנן כרבי ורבי שמעון בר לקיש כרבי יוסי בי רבי יודה.  רבי יוחנן כרבי אפילו דיסבור כרבי יוסי בי רבי יודה חומר היא בשבת שכן נשרים שנשרו מאיליהן אסורים.  רבי שמעון בן לקיש כרבי יוסי בי רבי יודה אפילו דיסבור כרבי חומר היא בחצר בית שמירה דאמר רבי

דף יד,א פרק ג הלכה א גמרא  יוחנן מקח וחצר ושבת אינן תורה.  רבי אימי בשם רבי שמעון [בן לקיש] המחוור שבכולן זה חצר בית שמירה.  רבי יוחנן בשם רבי שמעון בן יוחי היו לו שתי חצירות אחת במגדלא ואחת בטיבריא העבירו בזו שבמגדלא לאוכלן בזו שבטיבריא מכיון שהעבירן דרך היתר מותר.  אתיא דרבי שמעון בן יוחי כרבי יוסי בי רבי יודה ורובה מן דרבי יוסי בי רבי יודה.  מה דאמר רבי יוסי בי רבי יודה בעומד במקום פטור.  מה דאמר רבי שמעון בן לקיש בעומד במקום חיוב.  מכיון שהעבירן דרך היתר מותר.  רבי אליעזר דרובא מן תרוויהון דרבי ליעזר אמר מכיון שהתחיל בהן דרך היתר מותר.  ניחא לא מן הסל ולא מן הקופה ולא מן המוקצה כמה דתימר תמן מלקט אחת אחת ואוכל ואם צירף חייב ואמור אוף הכא כן.  א"ר יצחק מוקצה עשו אותה כמצורף.  תני דבי רבי אוכל כדרכו ופטור.  רבי יונה בעי מה נן קיימין אם כששכרו לעשות עמו בזיתים כל עמא מודיי שהוא אוכל כדרכו ופטור ואם ששכרו לעשות עמו בגופן של זיתים כל עמא מודיי שהוא אוכל אחת אחת ופטור ואם צירף חייב.  אלא כי נן קיימין כששכרו לנכש עמו בזיתים מן דבתרה לנכש עמו בבצלים אמר לו על מנת לוכל ירק מקרטם עלה עלה ואוכל ואם צירף חייב.  אלא כי נן קיימין כששכרו לנכש עמו בזיתים מן דבתרה לנכש עמו בבצלים אמר לו על מנת לוכל ירק מקרטם עלה עלה ואוכל ואם צירף חייב.  רבי חגיי שאל לחבריא מהו אהן פטור דתנינן הכא.  א"ל משום אוכל עראי בשדה והוא פטור.  אמר לון וכא אתינן מתני' משום אוכל עראי בשדה והוא פטור אלא משום הבקר שכן אם הכניסו לביתו פטור דתני מצא

דף יד,ב פרק ג הלכה א גמרא  כלכלה מחופה בעלין אסורה משום גזל וחייבת במעשרות.  אסורה משום גזל משום דבר שיש בו סימנין וחייבין במעשרות שעד עכשיו דעת בעלים עליה.  עד היכין עד כדי שיכול לתרום מן המובקר.  לא היה יכול לתרום מן המובקר עושה אותה דמים ואוכלה.  רבי יונה בעי דמים מהו שיטבלו כמקח או מאחר שהבעלים מוציאין אותה לא נטבלה.  רבי מנא בעי הגע עצמך שהיתה נתונה בפיו לא נמאס הוא יכול הוא להחזירה אם אומר את כן לא נמצא אוכל טבל למפרע הדא אמרה דמים כמקח הן.  מצא כלכלה במקום שהרוב מכניסין לשוק אסור לוכל ממנה עראי ומתקנה דמאי.  במקום שהרוב מכניסין לבתים מותר לוכל ממנה עראי ומתקנה ודאי.  מחצה על מחצה מתקנה דמאי.  מכניסה לבית מתקנה ודאי.  רבי יונה בעי דמאי מהו שיטבול לודאי.  אם אומר

דף טו,א פרק ג הלכה א גמרא  את כן לא נמצאת מקדים.  רבי יוסי בי רבי בון רבי יוחנן בשם רבי שמעון בן יוצדק צריך להתנות ולומר אם מאותן שמכניסין לשוק היא מה שעשיתי עשוי ואם לאו לא עשיתי כלום.  שלא תהא מאותן שמכניסין לבית ונמצאת תרומת מעשר טבולה לתרומה גדולה.  מחצה על מחצה בשדה מתקנה דמאי.  מכניסה לבית מתקנה ודאי.  וחש לומר שמא מאותה שמכניסין לבית היא ונמצאת תרומה גדולה טבולה לתרומת מעשר.  אמר רבי מתניה בקורא שם על מעשרותיו.  עד כדון דבר שאין לו גורן אבל דבר שיש לו גורן מפרישין תרומת מעשר ואין צריך להפריש תרומה גדולה.  כהדא דתני מצא פירות ממורחין בשדה מכונסין אסורין משום גזל מפוזרין מותרין משום גזל בין כך ובין כך חייבין במעשרות ופטורין מתרומה גדולה שאי אפשר לגורן שתיעקר אלא אם כן נתרמה [תרומה גדולה].  נישמעינה מן הדא חבר שמת והניח מגורה מלאה פירות אפילו בו ביום הכניסן הרי אלו בחזקת מתוקנים.  ואפשר שלא נטרפה דעתו שעה אחת א"ר בון בר חייא תפתר שמת מתוך יישוב.  רבי חנינא בשם רבי פינחס שמע לה מן הכא עישור אחר שאני עתיד למוד נתון לעקיבה בן יוסף שיזכה בו לעניים הדא אמרה מן הבית.  רבי חייא בר אבא שמע להן מן הכא מי שהיו פירותיו במגורה ונתן סאה לבן לוי וסאה לעני הדא אמרה מן הבית.  רבי אבא מרי שמע לה מן הכא מן הבית זו חלה הדא אמרה מן השדה:

דף טו,ב פרק ג הלכה ב משנה  מצא קציעות בדרך אפילו בצד שדה קציעות וכן תאנה שהיא נוטה על הדרך ומצא תחתיה תאנים מותרות משום גזל ופטורות מן המעשרות.  הזתים והחרובין חייבין.  מצא גרוגרות אם דרסו רוב בני אדם חייב ואם לאו פטור.  מצא פלחי דבילה חייב בידוע שמדבר הגמור.  החרובין עד שלא כינסן לראש גגו מוריד מהן לבהמה ופטור מפני שהוא מחזיר את המותר:

דף טו,ב פרק ג הלכה ב גמרא  אמר רבי יונה לא אמרו אלא לדרך הא בינו לבין חבירו לא.  אמר רבי יונה והוא שמצא זיתים תחת זיתים וחרובין תחת חרובין אבל אם מצא זיתים תחת חרובין וחרובין תחת זיתים לא בדא.  ולא בבתים הן נדרסות אמר רבי בון בר חייא תפתר שרוב דורסין בשדות.  רבי זעירא בעי ואינה ניכרת אם דרוסה היא אם אינה דרוסה.  אמר רבי שאול פעמים שהיא פוקעת תחת הגלגל והיא דרוסה והיא נראית שאינה דרוסה.  פעמים שהרגל דורסתה והיא אינה דרוסה ונראית כדרוסה.  אמר רבי לעזר הדא דתימא במקום שאין רוב דורסים בשדות אבל במקום שרוב דורסין בשדות אותן שדרסו אותן המיעוט שעתידין לדרוס מצטרפין.

דף טז,א פרק ג הלכה ב גמרא  אית תניי תני שאין שבחו של תלמיד חכם להיות אוכל בשוק כהדא רבי לעזר בר רבי שמעון הוה אכיל בשוקא חמתיה רבי מאיר אמר ליה בשוקא את אכיל ובטל גרמיה:

דף טז,א פרק ג הלכה ג משנה  ואיזה היא חצר שהיא חייבת במעשרות רבי ישמעאל אומר חצר הצורית שהכלים נשמרים בתוכה.  רבי עקיבה אומר כל שאחד פותח ואחד נועל פטורה.  רבי נחמיה אומר כל שאין אדם בוש מלאכול בתוכה חייבת.  רבי יוסי אומר כל שנכנס לה ואין אומר לו מה אתה מבקש בתוכה פטורה.  רבי יהודה אומר שתי חצירות זו לפנים מזו הפנימית חייבת והחיצונה פטורה.  הגגות פטורין אף על פי שהן של חצר חייבת.  בית שער ואכסדרה ומרפסת הרי אלו כחצר אם חייבת חייבין ואם פטורה פטורין.  הצריפין והבורגנין והאליקטיות פטורין.  סוכת גינוסר אף על פי שיש בה ריחים ותרנגולין פטורין.  סוכת היוצרים הפנימית חייבת והחיצונה פטורה.  רבי יוסי אומר כל שאינה דירת החמה ודירת הגשמים פטורה.  סוכת החג בחג רבי יהודה מחייב וחכמים פוטרין:

דף טז,ב פרק ג הלכה ג גמרא  איזו היא חצר תני רבי ישמעאל כל שהשומר יושב על פתחה ומשמר.  רבי שמואל בר נחמן בשם רבי יונתן כולהון מן הבית למדו בית טובל דבר תורה אמר ביערתי הקדש מן הבית.  שמעון קומי רבי יוחנן אמר לון הלכה כדברי כולהון להחמיר.  ולמה לא אמרינן ליה משמיה דליתיה מילתא דרבי יוחנן פליגא על מילתא.  תני רבי שמעון בן אלעזר אומר משום ר' עקיבה כל שאחד פותח ואחד נועל פטור בשני שותפין לא בשני דיורין.  מה בין שותף מה בין דיור כשם שהשותף ממחה כך הדיור ממחה.  אמר רבי יונה בבעל הבית ודיורו היא מתניתא בעל הבית ממחה על ידי דיור ואין דיור ממחה על ידי בעל הבית.  עליה שמעון קומי רבי יוחנן הלכה כרבי שמעון בן אלעזר דרבי עקיבה רבי יונה אמר זעירא ורבי אימי תריהון בשם רבי יוחנן הלכה כרבי שמעון בן אלעזר דרבי עקיבה.  אמר רבי אימי הורי רבי יוחנן באילין דבי רבי אימי הלכה כרבי שמעון בן אלעזר דרבי עקיבה.  רבי בון בר חייא בעי קומי ר' זעירא מה בא רבי יהודה להוסיף על דברי רבי עקיבה רבו אמר לו לא כלום.  א"ר לעזר לגג מבוצר לאויר חצר היא מתנית'.  מכיון שהעבירן דרך חצר לא נטבלו.  תפתר אי כרבי יוסי בי רבי יודה אי כרבי בשהיה דעתו לעשותן מוקצה ונמלך שלא לעשותן.  אמר רבי אבין והוא שיהא בגג ארבע על ארבע מה הבית אינו טובל עד שיהא בו ארבע על ארבע אף הגג אינו פוטר עד שיהא בו ארבע על ארבע.  דתני בית שאין בו ארבע אמות על ארבע אמות פטור מן המזוזה ומן המעקה ומן העירוב ואינו טובל למעשרות ואין עושין אותו חיבור לעיר והנודר מן הבית מותר לישב בו ואין נותנים לו ארבע אמות לפני פתחו ואין צמית ביובל ואינו מטמא בנגעים ואין הבעלים חוזרין עליו מעורכי מלחמה.  מהו שיטבלו לבעל הבורגנין מן מה דתני בית ספר ובית תלמוד טובלין לספר ולא למשנה אבל לא לאחרים הדא אמרה שאין טובלין לבעל הבורגנין.  רבי אומר ארבע אמות אף על פי שאין שם ארבע דפנות.  ר"ש אומר ארבע דפנות אף על פי שאין שם ארבע אמות.  רבי יהודה אומר ארבע אמות וארבע דפנות וכן היה רבי יודה מחייב במזוזה.  מסתברא רבי יודה יודי לאילין רבנין אילין רבנין לא יודון לרבי יודה אף על פי שיש שם ארבע אמות וארבע דפנות שהוא פטור מן המזוזה ואינו טובל למעשרות:

דף טז,ב פרק ג הלכה ד משנה  תאינה שהיא עומדת בחצר אוכל אחת אחת ופטור ואם צירף חייב.  רבי שמעון אומר אחת בימינו ואחת בשמאלו ואחת בפיו.  עלה לראשה ממלא חיקו ואוכל.  גפן שהיא נטועה בחצר נוטל את כל

דף יז,א פרק ג הלכה ד משנה  האשכול וכן ברימון וכן באבטיח דברי רבי טרפון.  רבי עקיבה אומר מגרגר באשכול ופורט ברימון וסופת באבטיח.  כוסבר שהיא זרועה בחצר מקרטם עלה עלה ואוכל ואם צירף חייב.  סיאה ואיזוב והקורנית שבחצר אם היו נשמרים חייבין.  תאינה שהיא עומדת בחצר ונוטה לגינה אוכל כדרכו ופטור.  עומד בגינה ונוטה לחצר אוכל אחת אחת ואם צירף חייב.  עומדת בארץ ונוטה בחוץ לארץ או עומדת בחוצה לארץ ונוטה לארץ הכל הולך אחר העיקר.  ובבתי ערי חומה הכל הולך אחר העיקר.  ובערי מקלט הכל הולך אחר הנוף.  ובירושלם הכל הולך אחר הנוף:

דף יז,א פרק ג הלכה ד גמרא  תני נותנין לו שהות לפצע בה פעם ראשונה שנייה שלישית.  רבי יונה בשם רבי זעירא שאל ליקט את השנייה בתוך כדי שהות השנייה נטבלו שתיהן.  ר' לעזר בי רבי שמעון אומר שלש בימינו ושלש בשמאלו ושלש בפיו רבי אלעזר בי רבי שמעון על ידי דהוה אכלן הוה משער גרמיה כן.  ר' לעזר בי ר' שמעון אזל לגביה ר' שמעון בי ר' יוסי בן לקוניא חמוי הוה מזג ליה והוא שתי מזג ליה והוא שתי.  אמר ליה לא שמעת מן אבוך כמה אדם צריך לגמות בכוס.  אמר ליה כמות שהיא אחת בצונין שתים בחמין שלש ולא שיערו חכמים לא ביינך שהוא נאה ולא בכוסך שהוא קטן ולא בכריסי שהיא רחבה.  והוה רבי יהושע בן קרחה צווח ליה הלא בר חמרא.  אמר ליה למה את צווח לי כן.  אמר ליה עד דערקת ואזלית לך ללודקיא.  אמר ליה ולא קוצין כסיחין כסחתי.  אמר ליה ולא היה לך לילך לסוף העולם להניח בעל הגינה שיקוץ את קוצין.  נתגלגלה מאיליהו מהו מחזרתה כמה דתימר תמן מחזירן למקומן ואוכל ואוף הכא כן.  תמן במחזירן במקום פטור ברם הכא במחזירן למקום חיוב.  מה דמי לה היה עומד בראש התאנה מה את עביד לה בעומד בעיר בעומד בשדה.  ייבא כהדא היה עומד בעיר ואמר יודע אני שהפועלים שוכחין עומר שבמקום פלוני ושכחוהו הרי זה שכחה דכתיב בשדה ושכחת ולא בעיר ושכחת.

דף יז,ב פרק ג הלכה ד גמרא  תמן תנינן היה אוכל את האשכול ונכנס מן הגינה לחצר רבי ליעזר אומר יגמור ורבי יהושע אומר לא יגמור.  רבי זעירה רבי חייה בשם רבי יוחנן או דרבי טרפון כרבי ליעזר או רבי טרפון עבד עוקצת האוכל מתחילתו.  ר' אילא ר' איסי בשם ר' יוחנן או ר' טרפון כר' ליעזר או רבי טרפון עבד אכילה שתים ושלש אכילות כאכילה אחת.  מאי טעמא דרבי ליעזר משום שהתחיל בו בהיתר.  אמר רבי נתן לא שרבי ליעזר אומר משום שהתחיל בו בהיתר אלא שרבי ליעזר אומר ימתין עד שיצא שבת או עד שיוצא חוץ לחצירו ויגמור.  תני בשם רבי נחמיה חצר שהיא נעדרת הרי היא כגינה אוכלין בתוכה עראי.  אמר רבי שמלאי הלכה כרבי נחמיה.  תני זרע רובה חייב נטע רובה פטורה.  אמר רב חסדא והוא שנטעה לנוייה של חצר.  הדא ילפא מן ההיא וההיא ילפא מן הדא.  הדא ילפא מן ההיא זרע רובה חייבת והוא שתהא נעדרת.  וההיא ילפא מן הדא שאם היתה נעדרת שהיא פטורה והוא שעידר רובה.  הדא דתימר אוכל כדרכו ופטור בעומד בגינה.  הדא דתימר אוכל אחת אחת ופטור ואם צירף חייב בעומד בחצר.  רבי ירמיה בעי קומי רבי זעירא היתה ניטלת בדוקני.  דלמא רבי זעירא ורבי אבא בר כהנא ורבי לוי הוון יתבין והוה רבי זעירא מקנתר לאילין דאגדתא וצוח להון סיפרי קיסמי.  אמר ליה רבי בא בר כהנא למה את מקנתר לון שאל ואינון מגיבין לך.  אמר ליה מהו דין דכתיב (תהילים סה) כי חמת אדם תודך שארית חמות תחגור.  אמר ליה כי חמת אדם תודך בעולם הזה שארית חמות תחגור לעולם הבא.  אמר ליה או נימר כי חמת אדם תודך בעולם

דף יח,א פרק ג הלכה ד גמרא  הבא שארית חמות תחגור בעולם הזה.  אמר רבי לוי כשתעורר חמתך על הרשעים צדיקים רואין מה את עושה להן והן מודין לשמך.  אמר רבי זעירא היא הפכה והיא מהפכה לא שמעינן מינה כלום.  ירמיה בני אזל צור צור דוקניתא דהיא טבא מן כולם.  תמן תנינן כל שהוא לפנים מן החומה הרי הוא כבתי ערי חומה חוץ מן השדות.  רבי מאיר אומר אף השדות.  מה טעמא דרבנין וקם בית אין לי אלא בית מנין לרבות בתי בדין בורות שיחין ומערות ומרחצאות ושובכות ומגדלות [ת"ל אשר בעיר].  יכול אף השדות ת"ל בית מה בית שהוא מיוחד שהוא בית דירה יצאו שדות שאינן בית דירה.  מה טעמא דרבי מאיר (ויקרא כה) וקם הבית אין לי אלא בית מנין לרבות בתי בדין בורות שיחין ומערות ומרחצאות ושובכות ומגדלות והשדות תלמוד לומר (שם) אשר בעיר.  אשר לו חומה פרט לבית הבנוי בחומה דברי רבי יהודה.  רבי שמעון אומר כותל החיצון הוא החומה.  רבי יהודה דריש אשר לו חומה.  רבי שמעון דריש אשר לא חומה.  אמר רבי חיננא והוא שעלה דרך הנוף אבל אם עלה דרך העיקר כבר קלטו העיקר.  מתניתא דבית שמאי היא דבית שמאי אומרין הכל כלפנים.  ואית בהן תנייא קדמייא כבית שמאי:


תלמוד ירושלמי - מסכת מעשרות - הכול
פרק א ב ג ד ה