משנה תורה - ספר הקרבנות - הלכות תמורה - הכול
פרק א ב ג ד


הִלְכּוֹת תְּמוּרָה פֵּרֶק ג

א  כֵּיצַד דִּין הַתְּמוּרוֹת לִקָּרֵב:  תְּמוּרַת הָעוֹלָה, תִּקָּרֵב עוֹלָה; וְאִם הָיְתָה תְּמוּרָתָהּ נְקֵבָה, אוֹ בַּעֲלַת מוּם--תִּרְעֶה הַנְּקֵבָה עַד שֶׁיִּפֹּל בָּהּ מוּם וְתִמָּכֵר, וְיָבִיא בְּדָמֶיהָ עוֹלָה.

ב  תְּמוּרַת הַחַטָּאת, תָּמוּת כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ בִּפְסוּלֵי הַמֻּקְדָּשִׁין.  תְּמוּרַת הָאָשָׁם--תִּרְעֶה עַד שֶׁיִּפֹּל בָּהּ מוּם, וְיִפְּלוּ דָּמֶיהָ לִנְדָבָה.

ג  תְּמוּרַת הַשְּׁלָמִים, כִּשְׁלָמִים לְכָל דָּבָר--טְעוּנָה סְמִיכָה, וּנְסָכִים, וּתְנוּפַת חָזֶה וְשׁוֹק.  תְּמוּרַת הַתּוֹדָה, כַּתּוֹדָה, אֵלָא שְׁאֵינָהּ טְעוּנָה לֶחֶם, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ בִּפְסוּלֵי הַמֻּקְדָּשִׁין.

ד  תְּמוּרַת הַפֶּסַח--אִם הֵמִיר בּוֹ קֹדֶם חֲצוֹת יוֹם אַרְבָּעָה עָשָׂר, אֵין תְּמוּרָתוֹ קְרֵבָה, אֵלָא תִּרְעֶה עַד שֶׁיִּפֹּל בָּהּ מוּם, וְיָבִיא בְּדָמֶיהָ שְׁלָמִים; וְאִם הֵמִיר בּוֹ אַחַר חֲצוֹת, הֲרֵי הַתְּמוּרָה עַצְמָהּ תִּקָּרֵב שְׁלָמִים.

ה  תְּמוּרַת הַבְּכוֹר וְהַמַּעֲשֵׂר--אֵינָן קְרֵבִין לְעוֹלָם, שֶׁנֶּאֱמָר בַּבְּכוֹר "לַה' הוּא" (ויקרא כז,כו; ויקרא כז,ל):  מִפִּי הַשְּׁמוּעָה לָמְדוּ הוּא קָרֵב, וְאֵין תְּמוּרָתוֹ קְרֵבָה; וְדִין הַמַּעֲשֵׂר, כַּבְּכוֹר.  תְּמוּרָתָן תִּרְעֶה עַד שֶׁיִּפֹּל בָּהּ מוּם, וְתֵאָכֵל:  [ב] תְּמוּרַת הַבְּכוֹר, לַכּוֹהֲנִים; וּתְמוּרַת הַמַּעֲשֵׂר, לַבְּעָלִים.  וּכְשֵׁם שְׁאֵין פּוֹדִין בְּכוֹר וּמַעֲשֵׂר שֶׁנָּפַל בָּהֶן מוּם, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ בְּהִלְכּוֹת אִסּוּרֵי מִזְבֵּחַ--כָּךְ אֵין פּוֹדִין תְּמוּרָתָן.

ו  [ג] בְּהֵמָה שֶׁהִקְדִּישָׁהּ חֶצְיָהּ עוֹלָה וְחֶצְיָהּ שְׁלָמִים, תְּמוּרָתָהּ כָּמוֹהָ; וְכֵן כָּל בֶּהֱמַת הֶקְדֵּשׁ שְׁאֵינָהּ קְרֵבָה מִפְּנֵי תְּחִלַּת הֶקְדֵּשָׁהּ, הֲרֵי תְּמוּרָתָהּ כָּמוֹהָ.  אָמַר חֲצִי בְּהֵמָה זוֹ תְּמוּרָה וְחֶצְיָהּ עוֹלָה, הֲרֵי זוֹ תִּקָּרֵב עוֹלָה; חֶצְיָהּ עוֹלָה וְחֶצְיָהּ מַעֲשֵׂר, תִּקָּרֵב עוֹלָה; חֶצְיָהּ תְּמוּרָה וְחֶצְיָהּ מַעֲשֵׂר--הֲרֵי זוֹ סָפֵק, וְאֵינָהּ קְרֵבָה.

ז  [ד] הַמַּקְדִּישׁ בַּעֲלַת מוּם עוֹבֵר, וְאֵין צָרִיךְ לוֹמַר תְּמִימָה, וְאַחַר כָּךְ נֻלַּד בָּהּ מוּם קָבוּעַ וְנִפְדֵּית, וְהֵמִיר בָּהּ אַחַר שֶׁנִּפְדֵּית--הֲרֵי זוֹ תְּמוּרָה.  וְאֵינָהּ קְרֵבָה וְאֵינָהּ נִפְדֵּית, אֵלָא מַנִּיחָהּ עַד שֶׁתָּמוּת:  אֵינָהּ קְרֵבָה, מִפְּנֵי שֶׁבָּאָה מִכּוֹחַ קְדֻשָּׁה דְּחוּיָה; וְאֵינָהּ נִפְדֵּית, שְׁאֵין בְּכוֹחַ קְדֻשָּׁתָהּ לִתְפֹּס פִּדְיוֹנָהּ.

ח  [ה] כָּל הַתְּמוּרוֹת שֶׁהָיוּ בַּעֲלֵי מוּמִין קְבוּעִין, מִתְּחִלָּתָן--הֲרֵי אֵלּוּ יִפָּדוּ; וְאֵינָן יוֹצְאִין לְחֻלִּין לְכָל דָּבָר, כְּדֵי שֶׁיִּהְיוּ מֻתָּרִין בְּגִזָּה וַעֲבוֹדָה אַחַר פִּדְיוֹנָן--שֶׁהַקְּדֻשָּׁה חָלָה בַּתְּמוּרָה עַל בַּעֲלַת מוּם קָבוּעַ:  שֶׁנֶּאֱמָר "אוֹ-רַע בְּטוֹב" (ויקרא כז,י)--וְ"רַע" הָאָמוּר כָּאן, הוּא בַּעַל מוּם וְכַיּוֹצֶא בּוֹ שְׁאֵינוּ רָאוּי לְקָרְבָּן, וְאַף עַל פִּי כֵן כָּתוּב בּוֹ, "יִהְיֶה-קֹּדֶשׁ" (שם).

ט  [ו] עוֹלָה שֶׁנִּתְעָרְבָה בִּזְבָחִים, וְהֵמִיר בְּאֶחָד מִן הַתַּעֲרֹבֶת--הֲרֵי זֶה מֵבִיא בְּהֵמָה אַחֶרֶת וְאוֹמֵר, אִם תְּמוּרַת עוֹלָה הִיא זוֹ, הֲרֵי בְּהֵמָה זוֹ שְׁלָמִים, וְאִם תְּמוּרַת שְׁלָמִים הִיא, הֲרֵי בְּהֵמָה זוֹ עוֹלָה; וְנִמְצֵאת בְּהֵמָה שֶׁהֵבִיא עִם הַתְּמוּרָה, כְּעוֹלָה וּשְׁלָמִים שֶׁנִּתְעָרְבוּ זֶה בְּזֶה.

י  חָזַר וְהֵמִיר בְּאַחַת מִשְּׁתֵּיהֶן, וְאֵין יָדוּעַ בְּאֵיזוֹ מֵהֶן הֵמִיר--מֵבִיא זֶבַח אַחֵר מִתּוֹךְ בֵּיתוֹ, וְאוֹמֵר עַל הַתְּמוּרָה הַשְּׁנִיָּה, אִם תְּמוּרַת תְּמוּרָה הִיא זוֹ, הֲרֵי זֶה שֶׁהֵבִיא חֻלִּין, וְאִם תְּמוּרַת עוֹלָה אוֹ שְׁלָמִים הִיא, הֲרֵי זֶה שֶׁהֵבִיא עוֹלָה אוֹ שְׁלָמִים; וַהֲרֵי זֶה שֶׁהֵבִיא עִם הַתְּמוּרָה הַשְּׁנִיָּה, כְּזֶבַח וּתְמוּרָה שֶׁנִּתְעָרְבוּ זֶה בְּזֶה.  וּכְבָר בֵּאַרְנוּ דִּין הַתַּעֲרֹבֶת, בְּהִלְכּוֹת פְּסוּלֵי הַמֻּקְדָּשִׁין.

יא  [ז] שְׁלָמִים שֶׁנִּתְעָרְבוּ בִּבְכוֹר אוֹ בְּמַעֲשֵׂר, וְהֵמִיר בְּאֶחָד מֵהֶן--הֲרֵי זֶה לֹא יִקָּרֵב; אֵלָא יִרְעֶה עַד שֶׁיִּפֹּל בּוֹ מוּם, וְיֵאָכֵל כַּבְּכוֹר אוֹ כַּמַּעֲשֵׂר כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ.


משנה תורה - ספר הקרבנות - הלכות תמורה - הכול
פרק א ב ג ד