משנה תורה - ספר זרעים - הלכות תרומות - הכול
פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו


הִלְכּוֹת תְּרוּמוֹת פֵּרֶק ג

א  תְּרוּמָה גְּדוֹלָה, אֵין לָהּ שֵׁעוּר מִן הַתּוֹרָה:  שֶׁנֶּאֱמָר "רֵאשִׁית דְּגָנְךָ" (דברים יח,ד)--כָּל שְׁהוּא, אַפִלּוּ חִטָּה אַחַת פּוֹטֶרֶת אֶת הַכֳּרִי.  וּלְכַתְּחִלָּה, לֹא יַפְרִישׁ אֵלָא כַּשֵּׁעוּר שֶׁנָּתְנוּ חֲכָמִים; וּבַזְּמָן הַזֶּה שְׁהִיא עוֹמֶדֶת לִשְׂרֵפָה מִפְּנֵי הַטֻּמְאָה, יֵשׁ לוֹ לְהַפְרִישׁ כָּל שְׁהוּא לְכַתְּחִלָּה.  [ב] וְכַמָּה הוּא שֵׁעוּרָהּ שֶׁנָּתְנוּ חֲכָמִים:  עַיִן יָפָה, אֶחָד מֵאַרְבָּעִים; וְהַבֵּינוֹנִית, אֶחָד מֵחֲמִשִּׁים; וְעַיִן רָעָה, אֶחָד מִשִּׁשִּׁים.  וְלֹא יִפְחֹת מֵאֶחָד מִשִּׁשִּׁים.

ב  [ג] כָּל תְּרוּמָה שְׁאֵין הַכּוֹהֲנִים מַקְפִּידִין עָלֶיהָ, כְּגוֹן תְּרוּמַת הַחַרּוּבִין וְהַכְּלִיסִין--נִטֶּלֶת לְכַתְּחִלָּה אֶחָד מִשִּׁשִּׁים.  וְאֵלּוּ נִטָּלִין אֶחָד מִשִּׁשִּׁים--תְּרוּמַת גִּדּוּלֵי תְּרוּמָה, וְעֵרוּבֵי תְּרוּמָה, וּתְרוּמָה טְמֵאָה שֶׁהָיְתָה הַטֻּמְאָה בְּאֹנֶס אוֹ בִּשְׁגָגָה, וּתְרוּמַת הֶקְדֵּשׁ, וּתְרוּמַת חוּצָה לָאָרֶץ, וּתְרוּמַת הַקֶּצַח, וְהַכְּלִיסִין, וְהַחַרּוּבִין, וְהַגִּמְזִיּוֹת, וְהַתֻּרְמוֹסִין, וּשְׂעוֹרִים אֲדוֹמִיּוֹת, וְכַיּוֹצֶא בָּהֶן, וּפֵרוֹת עֲצִיץ שְׁאֵינוּ נָקוּב; וְכֵן הָאַפְטְרוּפִין כְּשֶׁתּוֹרְמִין פֵּרוֹת יְתוֹמִים, תּוֹרְמִין אֶחָד מִשִּׁשִּׁים.

ג  [ד] אֵין תּוֹרְמִין תְּרוּמָה זוֹ לֹא בְּמִדָּה, וְלֹא בְּמִשְׁקָל, וְלֹא בְּמִנְיָן--לְפִי שֶׁלֹּא נֶאֱמָר בָּהּ שֵׁעוּר; אֵלָא אוֹמֵד, וּמַפְרִישׁ בְּדַעְתּוֹ כְּמוֹ אֶחָד מֵחֲמִשִּׁים.  אֲבָל תּוֹרֵם הוּא אֶת הַמָּדוּד וְאֶת הַשָּׁקוּל וְאֶת הַמָּנוּי.  וְלֹא יִתְרֹם בְּסַל וּבְקֻפָּה שֶׁמִּדָּתָן יְדוּעָה; אֲבָל תּוֹרֵם הוּא בָּהֶן חֶצְיָן אוֹ שְׁלִישָׁן.  וְלֹא יִתְרֹם בַּסְּאָה חֶצְיָהּ, שֶׁחֶצְיָהּ מִדָּה.

ד  [ה] הַמַּרְבֶּה בִּתְרוּמָה--הוֹאִיל וְשִׁיַּר מִקְצַת חֻלִּין, הֲרֵי זוֹ תְּרוּמָה; אֲבָל אִם אָמַר כָּל הַפֵּרוֹת הָאֵלּוּ תְּרוּמָה, לֹא אָמַר כְּלוּם.  הַמִּתְכַּוֵּן לִתְרֹם אֶחָד מֵעֲשָׂרָה, וְעָלְתָה בְּיָדוֹ אֶחָד מִשִּׁשִּׁים--תְּרוּמָתוֹ תְּרוּמָה; נִתְכַּוַּן לִתְרֹם אֶחָד מִשִּׁשִּׁים, וְעָלְתָה בְּיָדוֹ אֶחָד מֵחֲמִשִּׁים--אֵינָהּ תְּרוּמָה.

ה  [ו] הַמַּפְרִישׁ תְּרוּמָה, וְעָלְתָה בְּיָדוֹ אַפִלּוּ אֶחָד מֵעֶשְׂרִים--תְּרוּמָתוֹ תְּרוּמָה.  תָּרַם וְעָלְתָה בְּיָדוֹ אֶחָד מִשִּׁשִּׁים, וְחָזַר וְהוֹסִיף לְשֵׁם תְּרוּמָה--אוֹתָהּ הַתּוֹסֶפֶת חַיֶּבֶת בְּמַעַשְׂרוֹת; וּמַפְרִישׁ מִמֶּנָּה הַכּוֹהֵן הַמַּעַשְׂרוֹת, וְאַחַר כָּךְ יֹאכְלֶנָּה.

ו  תָּרַם וְעָלְתָה בְּיָדוֹ אֶחָד מֵחֲמִשִּׁים וְאַחַת--הֲרֵי זוֹ תְּרוּמָה, וְיַחְזֹר וְיִתְרֹם פַּעַם שְׁנִיָּה כְּדֵי לְהַשְׁלִים הַשֵּׁעוּר שֶׁבְּדַעְתּוֹ; וְהַתּוֹסֶפֶת הַזֹּאת--יֵשׁ לוֹ לְהַפְרִישָׁהּ בְּמִדָּה אוֹ בְּמִשְׁקָל אוֹ בְּמִנְיָן, אֲבָל לֹא יַפְרִישֶׁנָּה אֵלָא מִן הַמֻּקָּף בָּרִאשׁוֹנָה.

ז  הַמַּפְרִישׁ מִקְצַת הַתְּרוּמָה--אוֹתוֹ הַמִּקְצָת אֵינוּ תְּרוּמָה, וַהֲרֵי הוּא כְּחוֹלֵק הַכֳּרִי; וְאַף עַל פִּי כֵן צָרִיךְ לְהַפְרִישׁ תְּרוּמַת אוֹתוֹ מִקְצָת מִמֶּנּוּ, וְלֹא יַפְרִישׁ עָלָיו מִפֵּרוֹת אֲחֵרוֹת.  [ח] הִפְרִישׁ מִקְצַת תְּרוּמָה מִכֳּרִי זֶה, וּמִקְצַת תְּרוּמַת כֳּרִי אַחֵר מִמֶּנּוּ--הֲרֵי זֶה לֹא יִתְרֹם מִזֶּה עַל זֶה.

ח  הָאוֹמֵר תְּרוּמַת הַכֳּרִי הַזֶּה לְתוֹכוֹ--אִם אָמַר בִּצְפוֹנוֹ אוֹ בִּדְרוֹמוֹ, קָרָא שֵׁם וְחַיָּב לְהַפְרִישׁ מִמֶּנּוּ תְּרוּמָתוֹ; וְאִם לֹא עִיַּן מָקוֹם, לֹא אָמַר כְּלוּם.  [ט] אָמַר תְּרוּמַת הַכֳּרִי הַזֶּה וְהַכֳּרִי הַזֶּה בְּזֶה--מְקוֹם שֶׁנִּסְתַּיְּמָה תְּרוּמָתוֹ שֶׁלָּרִאשׁוֹן, שָׁם נִסְתַּיְּמָה תְּרוּמָתוֹ שֶׁלַּשֵּׁנִי.

ט  [י] תְּרוּמַת מַעֲשֵׂר, אֵין מַפְרִישִׁין אוֹתָהּ בְּאֹמֶד; אֵלָא מְדַקְדֵּק בְּשֵׁעוּרָהּ, וְאַפִלּוּ בַּזְּמָן הַזֶּה--שֶׁהֲרֵי שֵׁעוּרָהּ מְפֹרָשׁ בַּתּוֹרָה.  [יא] דָּבָר שֶׁדַּרְכּוֹ לְהִמָּדֵד מוֹדֵד, וְדָבָר הַנִּשְׁקָל שׁוֹקֵל, וְדָבָר שֶׁאִפְשָׁר לִמְנוֹתוֹ מוֹנֶה.  הָיָה אִפְשָׁר לִמְנוֹתוֹ וּלְשָׁקְלוֹ וּלְמָדְדוֹ--הַמּוֹנֶה מְשֻׁבָּח, וְהַמּוֹדֵד מְשֻׁבָּח מִמֶּנּוּ, וְהַשּׁוֹקֵל מְשֻׁבָּח מִשְּׁנֵיהֶן.

י  [יב] מִצְוַת תְּרוּמַת מַעֲשֵׂר--שֶׁיַּפְרִישׁ אוֹתָהּ בֶּן לֵוִי מִמַּעַשְׂרוֹ, שֶׁנֶּאֱמָר "כִּי-תִקְחוּ מֵאֵת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל . . ." (במדבר יח,כו).  וְיֵשׁ לְיִשְׂרָאֵל לְהַפְרִישׁ אוֹתָהּ, וְלִתְּנָהּ לַכּוֹהֵן; וְיִתֵּן הַמַּעֲשֵׂר לַלֵּוִי, אַחַר שֶׁהִפְרִישׁ מִמֶּנּוּ תְּרוּמָתוֹ שְׁהִיא מַעֲשֵׂר מִן הַמַּעֲשֵׂר.

יא  [יג] יִשְׂרָאֵל שֶׁהִפְרִישׁ מַעֲשֵׂר רִאשׁוֹן כִּשְׁהוּא שִׁבֳּלִים, קֹדֶם שֶׁיָּדוּשׁ וְיַפְרִישׁ תְּרוּמָה גְּדוֹלָה, וּנְתָנוֹ לַלֵּוִי--אֵין הַלֵּוִי חַיָּב לְהַפְרִישׁ מִמֶּנּוּ תְּרוּמָה גְּדוֹלָה אַחַר שֶׁיְּדוּשֶׁנּוּ, אֵלָא תְּרוּמַת מַעֲשֵׂר בִּלְבָד.  אֲבָל אִם דָּשׁ יִשְׂרָאֵל, וְהִפְרִישׁ הַמַּעֲשֵׂר מִן הַדָּגָן קֹדֶם שֶׁיַּפְרִישׁ תְּרוּמָה גְּדוֹלָה, וּנְתָנוֹ לַלֵּוִי--חַיָּב הַלֵּוִי לְהַפְרִישׁ מִמֶּנּוּ תְּרוּמָה גְּדוֹלָה, וּתְרוּמַת מַעֲשֵׂר:  מֵאַחַר שֶׁנַּעֲשָׂה דָּגָן, נִתְחַיַּב בִּתְרוּמָה גְּדוֹלָה--שֶׁנֶּאֱמָר "רֵאשִׁית דְּגָנְךָ" (דברים יח,ד).

יב  [יד] בֶּן לֵוִי שֶׁלָּקַח מַעֲשֵׂר שִׁבֳּלִים--לֹא יִתֵּן תְּרוּמָתוֹ לַכּוֹהֵן שִׁבֳּלִים, אֵלָא קוֹנְסִין אוֹתוֹ לָדוּשׁ וְלִזְרוֹת וְלִתֵּן לוֹ מַעֲשֵׂר מִן הַמַּעֲשֵׂר מִן הַדָּגָן; וְאֵינוּ חַיָּב לִתֵּן לוֹ מַעְשַׂר הַתֶּבֶן אוֹ הָעֵצָה.  וְאִם הִפְרִישׁ תְּרוּמַת הַמַּעֲשֵׂר שִׁבֳּלִים, כְּמוֹ שֶׁנִּתְּנוּ לוֹ--הֲרֵי זֶה כּוֹתֵשׁ, וְנוֹתֵן לַכּוֹהֵן אֶת הַזֶּרַע וְאֶת הַתֶּבֶן.  וּמִפְּנֵי מַה קָנְסוּ אוֹתוֹ לִכְתֹּשׁ, מִפְּנֵי שֶׁלָּקַח הַמַּעֲשֵׂר שִׁבֳּלִים וְהִפְקִיעַ מִמֶּנּוּ תְּרוּמָה גְּדוֹלָה.

יג  [טו] בֶּן יִשְׂרָאֵל שֶׁאָמַר לַלֵּוִי, כָּךְ אָמַר לִי אַבָּא, מַעֲשֵׂר לָךְ בְּיָדִי--אֵין חוֹשְׁשִׁין לִתְרוּמַת מַעֲשֵׂר שֶׁבּוֹ:  שֶׁהֲרֵי אָבִיו הִפְרִישׁ תְּרוּמָתוֹ, וּלְפִיכָּךְ צִוָּהוּ שֶׁזֶּה הַמַּעֲשֵׂר לִפְלוֹנִי הַלֵּוִי.  וְאִם אָמַר לוֹ, אָמַר לִי אַבָּא, כּוֹר מַעֲשֵׂר יֵשׁ לָךְ בְּיָדִי--חוֹשְׁשִׁין לִתְרוּמַת מַעֲשֵׂר שֶׁבּוֹ.

יד  [טז] תְּרוּמַת מַעֲשֵׂר שֶׁהָיָה בָּהּ אֶחָד מִשְּׁמוֹנֶה בַּשְּׁמִינִית, מוֹלִיכָהּ לַכּוֹהֵן; פָּחוּת מִכָּאן, אֵינוּ מִטַּפֵּל בָּהּ לְהוֹלִיכָהּ, אֵלָא מַשְׁלִיכָהּ בָּאוּר, וְשׂוֹרְפָהּ.  וּבַיַּיִן וּבַשֶּׁמֶן--אַפִלּוּ כָּל שְׁהוּא, מוֹלִיכָהּ לַכּוֹהֵן:  וּבִלְבָד שֶׁתִּהְיֶה תְּרוּמַת מַעֲשֵׂר וַדָּאִית, וּטְהוֹרָה; אֲבָל אִם הָיְתָה טְמֵאָה, אוֹ שֶׁהָיְתָה שֶׁלִּדְמַאי--אִם אֵין בָּהּ כַּשֵּׁעוּר, אֵינוּ מִטַּפֵּל בָּהּ אֵלָא שׂוֹרְפָהּ.

טו  [יז] אֵין תּוֹרְמִין תְּרוּמָה גְּדוֹלָה, אֵלָא מִן הַמֻּקָּף.  כֵּיצַד:  הָיוּ לוֹ חֲמִשִּׁים סְאָה בְּבַיִת זֶה, וַחֲמִשִּׁים סְאָה בְּבַיִת אַחֵר--לֹא יַפְרִישׁ מֵאֶחָד מֵהֶן שְׁתֵּי סְאִים עַל הַמֵּאָה, שֶׁנִּמְצָא מַפְרִישׁ מִמָּקוֹם עַל מָקוֹם אַחֵר.  וְאִם הִפְרִישׁ שֶׁלֹּא מִן הַמֻּקָּף, תְּרוּמָתוֹ תְּרוּמָה:  וְהוּא, שֶׁיִּהְיֶה הַמֻּפְרָשׁ שָׁמוּר; אֲבָל אִם הָיָה טָעוּן כַּדֵּי יַיִן אוֹ שֶׁמֶן, וְרָאָה שְׁהֶן מִשְׁתַּבְּרִין, וְאָמַר הֲרֵי הֶן תְּרוּמָה עַל פֵּרוֹת שֶׁבְּבֵיתִי--לֹא אָמַר כְּלוּם.

טז  [יח] פֵּרוֹת הַמְּפֻזָּרִין בְּתוֹךְ הַבַּיִת, אוֹ שְׁתֵּי מְגוּרוֹת שֶׁבְּבַיִת אֶחָד--תּוֹרֵם מִן אֶחָד עַל הַכֹּל.  שַׂקֵּי תְּבוּאָה, וְעִגּוּלֵי דְּבֵלָה, וְחָבִיּוֹת שֶׁלִּגְרֹגְּרוֹת--אִם הָיוּ בְּהַקָּפָה אַחַת, תּוֹרְמִין מֵאֶחָד עַל הַכֹּל.  חָבִיּוֹת שֶׁלְּיַיִן--עַד שֶׁלֹּא סָתַם אֶת פִּיהֶן, תּוֹרֵם מֵאַחַת עַל הַכֹּל; וּמִשֶּׁסָּתַם, תּוֹרֵם מִכָּל אַחַת וְאַחַת.

יז  [יט] הָיָה מְלַקֵּט גַּפֵּי יָרָק וּמַנִּיחַ בַּגִּנָּה, תּוֹרֵם מֵאֶחָד עַל הַכֹּל.  הֵבִיא מִין אֶחָד בֵּינֵיהֶן, תּוֹרֵם מִכָּל אֶחָד וְאֶחָד; הֵבִיא מִינִין הַרְבֵּה בְּקֻפָּה, כַּרּוּב מִלְמַעְלָה וְכַרּוּב מִלְּמַטָּה וּמִין אַחֵר בָּאֶמְצָע--לֹא יִתְרֹם מִן הָעֶלְיוֹן עַל הַתַּחְתּוֹן.  וְאִם הִקִּיף חֲמִשָּׁה צִבּוּרִים בַּגֹּרֶן--תּוֹרָם מֵאֶחָד עַל הַכֹּל, בִּזְמָן שֶׁעִיקַר הַגֹּרֶן קַיָּם; אֵין עִיקַר הַגֹּרֶן קַיָּם, תּוֹרֵם מִכָּל אֶחָד וְאֶחָד.

יח  [כ] תְּרוּמַת מַעֲשֵׂר--מַפְרִישִׁין אוֹתָהּ שֶׁלֹּא מִן הַמֻּקָּף, שֶׁנֶּאֱמָר "מִכֹּל מַעְשְׂרֹתֵיכֶם, תָּרִימוּ תְרוּמָה" (ראה במדבר יח,כח-כט):  אַפִלּוּ מַעֲשֵׂר אֶחָד בִּמְדִינָה זוֹ, וּמַעֲשֵׂר אַחֵר בִּמְדִינָה אַחֶרֶת--מַפְרִישׁ תְּרוּמָה אַחַת עַל הַכֹּל.  וְתַלְמִידֵי חֲכָמִים אֵין תּוֹרְמִין אֵלָא מִן הַמֻּקָּף, וְאַפִלּוּ תְּרוּמַת מַעֲשֵׂר.

יט  [כא] בֶּן לֵוִי שֶׁהָיָה לוֹ מַעֲשֵׂר רִאשׁוֹן שֶׁלֹּא נִטְּלָה מִמֶּנּוּ תְּרוּמָתוֹ, וְהִנִּיחוֹ לִהְיוֹת מַפְרִישׁ עָלָיו וְהוֹלֵךְ, וְהוּא בְּטִבְלוֹ--מַה שֶׁעָשָׂה עָשׂוּי:  שֶׁנֶּאֱמָר "כִּי אֶת-מַעְשַׂר בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, אֲשֶׁר יָרִימוּ לַה'" (במדבר יח,כד), מְלַמֵּד שְׁהוּא עוֹשֶׂה אֶת כֻּלּוֹ תְּרוּמָה לְאַחֵר.

כ  [כב] הִפְרִישׁ מִמֶּנּוּ תְּרוּמַת מַעֲשֵׂר תְּחִלָּה, וְאַחַר כָּךְ הִנִּיחוֹ לִהְיוֹת מַפְרִישׁ עָלָיו וְהוֹלֵךְ עַד שֶׁיֵּעָשֶׂה כֻּלּוֹ תְּרוּמַת מַעֲשֵׂר, וְיִתְּנֶנּוּ לַכּוֹהֵן--לֹא עָשָׂה כְּלוּם, שֶׁנֶּאֱמָר "אֶת-מִקְדְּשׁוֹ, מִמֶּנּוּ" (במדבר יח,כט):  בִּזְמָן שֶׁקֳּדָשָׁיו בְּתוֹכוֹ, עוֹשֶׂה אוֹתוֹ תְּרוּמָה לַאֲחֵרִים; אֵין קֳדָשָׁיו בְּתוֹכוֹ, אֵינוּ עוֹשֶׂה אוֹתוֹ תְּרוּמָה לַאֲחֵרִים.

כא  וְכֵן הַמַּנִּיחַ פֵּרוֹת לִהְיוֹת מַפְרִישׁ עֲלֵיהֶם תְּרוּמָה גְּדוֹלָה, צָרִיךְ שֶׁיִּהְיוּ טְבָלִין לִתְרוּמָה; וְאִם הִנִּיחָן לִהְיוֹת מַפְרִישׁ עֲלֵיהֶן מַעֲשֵׂר, צָרִיךְ שֶׁיִּהְיוּ טְבָלִין לְמַעֲשֵׂר.

כב  [כג] כְּשֶׁמַּפְרִישִׁין תְּרוּמוֹת וּמַעַשְׂרוֹת, מַפְרִישִׁין אוֹתָן עַל הַסֵּדֶר.  כֵּיצַד:  מַפְרִישׁ בִּכּוּרִים תְּחִלָּה לַכֹּל, וְאַחַר כָּךְ תְּרוּמָה גְּדוֹלָה, וְאַחַר כָּךְ מַעֲשֵׂר רִאשׁוֹן, וְאַחַר כָּךְ מַעֲשֵׂר שֵׁנִי אוֹ מַעְשַׂר עָנִי.  וְהַמַּקְדִּים שֵׁנִי לְרִאשׁוֹן, אוֹ מַעֲשֵׂר לִתְרוּמָה, אוֹ שֶׁהִקְדִּים תְּרוּמָה לְבִכּוּרִים--אַף עַל פִּי שֶׁעָבַר עַל לֹא תַעֲשֶׂה, מַה שֶׁעָשָׂה עָשׂוּי.

כג  וּמְנַיִן שְׁהוּא בְּלֹא תַעֲשֶׂה--שֶׁנֶּאֱמָר "מְלֵאָתְךָ וְדִמְעֲךָ, לֹא תְאַחֵר" (שמות כב,כח), לֹא תְאַחַר דָּבָר שֶׁרָאוּי לְהַקְדִּימוֹ; וְאֵין לוֹקִין עַל לָאו זֶה.

כד  הָרוֹצֶה לְהַפְרִישׁ תְּרוּמָה גְּדוֹלָה וּתְרוּמַת מַעֲשֵׂר כְּאֶחָד--מַפְרִישׁ אֶחָד מִשְּׁלוֹשָׁה וּשְׁלוֹשִׁים וּשְׁלִישׁ, וְאוֹמֵר:  אֶחָד מִמֵּאָה שֶׁיֵּשׁ כָּאן, הֲרֵי הוּא בְּצַד זֶה שֶׁהִפְרַשְׁתִּי וַהֲרֵי הוּא חֻלִּין; וְהַנִּשְׁאָר מִזֶּה שֶׁהִפְרַשְׁתִּי, הוּא תְּרוּמָה עַל הַכֹּל; וְהַמַּעֲשֵׂר שֶׁרָאוּי לִהְיוֹת לְמֵאָה חֻלִּין אֵלּוּ, הֲרֵי הוּא בְּצַד זֶה שֶׁהִפְרַשְׁתִּי; וְזֶה הַנִּשְׁאָר יָתֵר עַל הַתְּרוּמָה מִמַּה שֶׁהִפְרַשְׁתִּי, הֲרֵי הוּא תְּרוּמַת מַעֲשֵׂר עַל הַכֹּל.


משנה תורה - ספר זרעים - הלכות תרומות - הכול
פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו