משנה תורה - ספר טהרה - הלכות שאר אבות הטומאות - הכול
פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ


הִלְכּוֹת שְׁאָר אֲבוֹת הַטֻּמְאוֹת פֵּרֶק יא

א  כָּל מָקוֹם שֶׁנֶּאֱמָר בְּאֹכָלִין פָּסוּל--הוּא שֶׁיִּהְיֶה הָאֹכֶל עַצְמוֹ טָמֵא, וְלֹא יְטַמֵּא אֹכֶל אַחֵר; אֵלָא אִם נָגַע בְּאֹכֶל אַחֵר, הֲרֵי הוּא טָהוֹר.

ב  הָרִאשׁוֹן שֶׁבַּחֻלִּין, טָמֵא וּמְטַמֵּא.  הַשֵּׁנִי, פָּסוּל וְלֹא מְטַמֵּא; וְאֵין שֵׁנִי עוֹשֶׂה שְׁלִישִׁי, בַּחֻלִּין.  וּמְנַיִן לְאֹכֶל שֵׁנִי שְׁהוּא פָּסוּל בַּחֻלִּין, שֶׁנֶּאֱמָר "וְכָל-כְּלִי-חֶרֶשׂ--אֲשֶׁר-יִפֹּל מֵהֶם, אֶל-תּוֹכוֹ:  כֹּל אֲשֶׁר בְּתוֹכוֹ יִטְמָא" (ויקרא יא,לג).

ג  נִמְצָא הַשֶּׁרֶץ אָב, וּכְלִי חֶרֶס שֶׁנָּפַל הַשֶּׁרֶץ לְאַוֵּירוֹ רִאשׁוֹן, וְהָאֹכֶל שֶׁבַּכְּלִי שֵׁנִי, וַהֲרֵי הוּא אוֹמֵר "יִטְמָא" (ויקרא יא,לג).  וְכֵן שֶׁרֶץ שֶׁנָּפַל לְאַוֵּיר הַתַּנּוּר--הַפַּת שְׁנִיָּה, שֶׁהַתַּנּוּר רִאשׁוֹן.

ד  [ג] הָרִאשׁוֹן וְהַשֵּׁנִי שֶׁבַּתְּרוּמָה, טְמֵאִין וּמְטַמְּאִין.  הַשְּׁלִישִׁי, פָּסוּל וְלֹא מְטַמֵּא; וְאֵין שְׁלִישִׁי עוֹשֶׂה רְבִיעִי, בַּתְּרוּמָה.  וּמְנַיִן לְאֹכֶל שְׁלִישִׁי שֶׁנִּפְסָל בַּתְּרוּמָה, שֶׁנֶּאֱמָר "וּבָא הַשֶּׁמֶשׁ, וְטָהֵר; וְאַחַר יֹאכַל מִן-הַקֳּדָשִׁים" (ויקרא כב,ז).  נִמְצָא טְבוּל יוֹם אָסוּר בַּתְּרוּמָה, עַד שֶׁיַּעְרִיב שִׁמְשׁוֹ; וְאִם נָגַע בָּהּ, פְּסָלָהּ.  וּטְבוּל יוֹם, כְּשֵׁנִי לַטֻּמְאָה הוּא.  הַא לָמַדְתָּ שֶׁהַשֵּׁנִי עוֹשֶׂה שְׁלִישִׁי, בַּתְּרוּמָה.

ה  [ד] הָרִאשׁוֹן וְהַשֵּׁנִי וְהַשְּׁלִישִׁי בַּקֹּדֶשׁ, טְמֵאִין וּמְטַמְּאִין.  הָרְבִיעִי, פָּסוּל וְאֵינוּ מְטַמֵּא; וְאֵין רְבִיעִי עוֹשֶׂה חֲמִישִׁי, לְעוֹלָם.  וּמְנַיִן לִשְׁלִישִׁי בַּקֹּדֶשׁ שְׁהוּא טָמֵא:  שֶׁנֶּאֱמָר "וְהַבָּשָׂר אֲשֶׁר-יִגַּע בְּכָל-טָמֵא . . ." (ויקרא ז,יט); וּכְבָר קָרָא הַכָּתוּב לַשֵּׁנִי טָמֵא, שֶׁנֶּאֱמָר "כֹּל אֲשֶׁר בְּתוֹכוֹ יִטְמָא" (ויקרא יא,לג).  הִנֵּה לָמַדְתָּ שֶׁבְּשַׂר הַקֹּדֶשׁ שֶׁנָּגַע בְּשֵׁנִי, נִטְמָא וְיִשָּׂרֵף.

ו  וּמְנַיִן לִרְבִיעִי בַּקֹּדֶשׁ שְׁהוּא פָּסוּל, מִקַּל וְחֹמֶר:  וּמַה מְחֻסַּר כִּפּוּרִים שְׁהוּא מֻתָּר בַּתְּרוּמָה, אָסוּר בַּקֹּדֶשׁ עַד שֶׁיָּבִיא כַּפָּרָתוֹ--הַשְּׁלִישִׁי שְׁהוּא פָּסוּל בַּתְּרוּמָה, אֵינוּ דִּין שֶׁיַּעֲשֶׂה רְבִיעִי בַּקֹּדֶשׁ.  אֲבָל הַחֲמִישִׁי טָהוֹר.

ז  [ה] בְּשַׂר תַּאֲוָה--אַף עַל פִּי שְׁהוּא טָהוֹר, גָּזְרוּ עָלָיו שֶׁיִּהְיֶה כִּשְׁלִישִׁי לַטֻּמְאָה, מְטַמֵּא אֶת הַקֹּדֶשׁ, וְאֵינוּ פּוֹסֵל אֶת הַתְּרוּמָה.  וְיֵרָאֶה לִי שֶׁלֹּא גָזְרוּ עָלָיו, אֵלָא כְּדֵי שֶׁלֹּא יְעָרְבוּ הָעָם אוֹתוֹ עִם בְּשַׂר הַקֹּדֶשׁ, וְיָבוֹאוּ לִטְעוֹת, וְלִשְׁגֹּג בּוֹ; וִידַמֶּה שֶׁבָּשָׂר זֶה חֹל וְהוּא קֹדֶשׁ, וְיֹאכְלֶנּוּ בְּטֻמְאָה.

ח  [ו] חִבּוּרֵי אֹכָלִין עַל יְדֵי מַשְׁקִין, הֲרֵי הֶן חִבּוּר לְטַמֵּא טֻמְאַת אֹכָלִין; וְהַדָּבָר סְפֵק אִם הֶן חֲשׁוּבִין כְּגוּף אֶחָד, לִמְנוֹת בָּהֶן רִאשׁוֹן וְשֵׁנִי וּשְׁלִישִׁי, אוֹ חוֹשְׁבִין זֶה הָאֹכֶל שֶׁנָּגְעָה בּוֹ הַטֻּמְאָה רִאשׁוֹן, וְהָאֹכֶל הַמְּחֻבָּר לוֹ שֵׁנִי.

ט  [ז] הַשֵּׁנִי שֶׁבַּחֻלִּין--פּוֹסֵל אֹכָלֵי תְּרוּמָה, וְעוֹשֶׂה אוֹתָן שְׁלִישִׁי.  וְאִם נָגַע בְּמַשְׁקֵה חֻלִּין, טִמְּאָן; וְאֵין צָרִיךְ לוֹמַר אִם נָגַע בְּמַשְׁקֵה תְּרוּמָה, אוֹ בְּמַשְׁקֵה קֹדֶשׁ--שְׁהוּא מְטַמֵּא הַכֹּל.

י  [ח] הַשְּׁלִישִׁי שֶׁבַּתְּרוּמָה שֶׁנָּגַע בְּאֹכָלֵי קֹדֶשׁ, פְּסָלָן וְנַעֲשׂוּ רְבִיעִי; וְאִם נָגַע בְּמַשְׁקֵה הַקֹּדֶשׁ, טִמְּאָן וְנַעֲשׂוּ תְּחִלָּה.  אֲבָל אִם נָגַע שְׁלִישִׁי שֶׁבַּתְּרוּמָה בְּמַשְׁקֵה תְּרוּמָה, הֲרֵי הוּא טָהוֹר; וְכֵן רְבִיעִי שֶׁבַּקֹּדֶשׁ--אִם נָגַע בְּמַשְׁקֵה קֹדֶשׁ, הֲרֵי הוּא טָהוֹר.

יא  [ט] חֻלִּין שֶׁנַּעֲשׂוּ עַל טַהְרַת תְּרוּמָה, הַשְּׁלִישִׁי שֶׁבָּהֶן פָּסוּל כַּתְּרוּמָה.  וְאִם נָגַע בַּקֹּדֶשׁ, אֵינוּ עוֹשֵׂהוּ רְבִיעִי; וְאַפִלּוּ מַשְׁקֵה קֹדֶשׁ, אֵינוּ פּוֹסֵל.  וְחֻלִּין שֶׁנַּעֲשׂוּ עַל טַהְרַת הַקֹּדֶשׁ--הַשְּׁלִישִׁי שֶׁבָּהֶן, טָהוֹר כַּחֻלִּין.

יב  [י] הָאוֹכֵל רְבִיעִי שֶׁבַּקֹּדֶשׁ, אָסוּר לוֹ לֶאֱכֹל אֶת הַקֹּדֶשׁ; וּמֻתָּר לִגַּע בַּקֹּדֶשׁ, וְאֵינוּ פּוֹסְלוֹ.  אַפִלּוּ תַּבְשִׁיל שֶׁנִּתְעָרַב בּוֹ הַקֹּדֶשׁ, וְאֵין בּוֹ כַּזַּיִת בִּכְדֵי אֲכִילַת פְּרָס--הֲרֵי זֶה לֹא יֵאָכֵל בִּרְבִיעִי שֶׁלַּקֹּדֶשׁ אֵלָא בַּחֲמִישִׁי, שְׁהוּא טָהוֹר כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ.

יג  [יא] הָאוֹכֵל שְׁלִישִׁי שֶׁבַּתְּרוּמָה עַצְמָהּ, אוֹ שֶׁלַּחֻלִּין שֶׁנַּעֲשׂוּ עַל טַהְרַת הַתְּרוּמָה--הֲרֵי זֶה אָסוּר לֶאֱכֹל אֶת הַתְּרוּמָה, עַד שֶׁיִּטְבֹּל; וּמֻתָּר לִגַּע בַּתְּרוּמָה, וַהֲרֵי הִיא טְהוֹרָה:  בָּאֲכִילָה, עָשׂוּ מַעֲלָה; בַּנְּגִיעָה, לֹא עָשׂוּ מַעֲלָה.

יד  בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים, בַּתְּרוּמָה עַצְמָהּ.  אֲבָל תַּבְשִׁיל שֶׁנִּתְעָרְבָה בּוֹ תְּרוּמָה--אִם אֵין שָׁם כַּזַּיִת בִּכְדֵי אֲכִילַת פְּרָס--הֲרֵי זֶה מֻתָּר לֶאֱכֹל מֵאוֹתוֹ תַּבְשִׁיל, כְּדֶרֶךְ שְׁהוּא מֻתָּר לִגַּע בַּתְּרוּמָה.

טו  [יב] הָאוֹכֵל שְׁלִישִׁי שֶׁבַּתְּרוּמָה, אוֹ שֶׁלַּחֻלִּין שֶׁנַּעֲשׂוּ עַל טַהְרַת הַתְּרוּמָה--אַף עַל פִּי שְׁהוּא טָהוֹר לִנְגִיעַת הַתְּרוּמָה, הֲרֵי הוּא כְּשֵׁנִי לְעִנְיַן קֹדֶשׁ:  שֶׁטַּהְרַת הַתְּרוּמָה, טֻמְאָה הִיא אֵצֶל הַקֹּדֶשׁ.  אֲבָל הָאוֹכֵל שְׁלִישִׁי שֶׁבַּחֻלִּין שֶׁנַּעֲשׂוּ עַל טַהְרַת הַקֹּדֶשׁ, הֲרֵי הוּא טָהוֹר--שְׁאֵין לָךְ שֶׁעוֹשֶׂה רְבִיעִי בַּקֹּדֶשׁ, אֵלָא קֹדֶשׁ מְקֻדָּשׁ בִּלְבָד.

טז  [יג] כָּל קֹדֶשׁ הָאָמוּר בְּעִנְיַן טֻמְאַת אֹכָלִין וּמַשְׁקִין--הוּא קֹדֶשׁ מִקֹּדֶשׁ הַמְּקֻדָּשִׁין, כְּגוֹן בְּשַׂר קָדְשֵׁי קֳדָשִׁים וּבְשַׂר קֳדָשִׁים קַלִּים, וְחַלּוֹת תּוֹדָה וּרְקִיקֵי נָזִיר שֶׁנִּשְׁחַט עֲלֵיהֶן הַזֶּבַח, וְהַמְּנָחוֹת שֶׁקָּדְשׁוּ בִּכְלִי, וּשְׁתֵּי הַלֶּחֶם וְלֶחֶם הַפָּנִים שֶׁקָּרְמוּ בַּתַּנּוּר.  אֲבָל חַלּוֹת תּוֹדָה וּרְקִיקֵי נָזִיר שֶׁלֹּא נִשְׁחַט עֲלֵיהֶן הַזֶּבַח, וְהַמְּנָחוֹת שֶׁלֹּא קָדְשׁוּ בִּכְלִי--אֵינָן לֹא כַּקֹּדֶשׁ וְלֹא כַּחֻלִּין, אֵלָא כַּתְּרוּמָה.

יז  [יד] הַחַלָּה, וְהַבִּכּוּרִים, וְתַשְׁלוּמֵי תְּרוּמָה וְחֻמְשָׁהּ--הֲרֵי הֶן כַּתְּרוּמָה.  [טו] הַטֶּבֶל, וְהַמְּדֻמָּע, וְגִדּוּלֵי תְּרוּמָה, וּמַעֲשֵׂר שֵׁנִי, וְעִיסָה הַטְּבוּלָה לְחַלָּה--הֲרֵי הֶן כַּחֻלִּין; וְהָרִאשׁוֹן טָמֵא בָּהֶן, וְהַשֵּׁנִי פָּסוּל, וְאֵין בָּהֶן שְׁלִישִׁי.

יח  [טז] כָּל דָּבָר שֶׁוַּדָּאוֹ מְטַמֵּא אֶת הַחֻלִּין מִן הַתּוֹרָה--גָּזְרוּ עַל סְפֵקוֹ בַּחֻלִּין הַטְּבוּלִין לְחַלָּה, שֶׁתֵּעָשֶׂה אוֹתָהּ הָעִיסָה בְּטַהְרָה; וּמַפְרִישִׁין מִמֶּנָּה חַלָּה, וְחַלָּתָהּ תְּלוּיָה--לֹא נֶאֱכֶלֶת, וְלֹא נִשְׂרֶפֶת.


משנה תורה - ספר טהרה - הלכות שאר אבות הטומאות - הכול
פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ