משנה תורה - ספר טהרה - הלכות מטמאי משכב ומושב - הכול
פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג


הִלְכּוֹת מְטַמְּאֵי מִשְׁכָּב וּמוֹשָׁב פֵּרֶק א

א  הַזָּב וְהַזָּבָה וְהַנִּדָּה וְהַיּוֹלֶדֶת--כָּל אֶחָד מֵאַרְבַּעְתָּן אָב מֵאֲבוֹת הַטֻּמְאוֹת, מְטַמֵּא כֵּלִים בַּמַּגָּע, וּמְטַמֵּא אָדָם בַּמַּגָּע וּבַמַּשָּׂא; וּמְטַמֵּא מִשְׁכָּב וּמוֹשָׁב וּמֶרְכָּב מִתַּחְתָּיו, וְעוֹשֶׂה אוֹתָן אָב טֻמְאָה, וּמְטַמֵּא מַדֵּף עַל גַּבָּיו.

ב  אֶחָד זָבָה קְטַנָּה וְאֶחָד זָבָה גְּדוֹלָה, וְאֶחָד זָבָה מֵחֲמַת עַצְמָהּ אוֹ מֵחֲמַת אֹנֶס; וְאֶחָד זָב בַּעַל שְׁתֵּי רְאִיּוֹת אוֹ בַּעַל שָׁלוֹשׁ:  טֻמְאַת כֻּלָּן, שׁוֹוָה לְטַמֵּא אֲחֵרִים.

ג  קְטַנָּה בַּת יוֹם אֶחָד, מִטַּמְּאָה בְּנִדָּה; בַּת עֲשָׂרָה יָמִים, בְּזִיבָה; בַּת שָׁלוֹשׁ שָׁנִים וְיוֹם אֶחָד, מְטַמְּאָה אֶת בּוֹעֲלָהּ כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאַר.  [ד] קָטָן בֶּן יוֹם אֶחָד, מִטַּמֵּא בְּזִיבָה.  וְאֶחָד גֵּרִים וַעֲבָדִים, וְאֶחָד יִשְׂרָאֵל--מִטַּמְּאִין בְּנִדָּה וּבְזִיבָה.  [ה] סְרִיס אָדָם וּסְרִיס חַמָּה, מִטַּמְּאִין בְּזִיבָה כִּשְׁאָר הַבְּרִיאִין.

ד  [ו] אֵין הָאִשָּׁה מִטַּמְּאָה בְּלֹבֶן, וְלֹא הָאִישׁ בְּאֹדֶם; אֵלָא הָאִשָּׁה בְּדָם, וְהָאִישׁ בְּלֹבֶן.  [ז] טֻמְטוֹם וְאַנְדְּרֻגִּינוֹס, נוֹתְנִין עֲלֵיהֶן חֻמְרֵי הָאִישׁ וְחֻמְרֵי הָאִשָּׁה:  מִטַּמְּאִין בְּלֹבֶן כְּאִישׁ, וּבְדָם כְּאִשָּׁה.  וְטֻמְאָתָן בְּסָפֵק; לְפִיכָּךְ אֵין שׂוֹרְפִין עֲלֵיהֶן תְּרוּמָה וּקְדָשִׁים, וְאֵין חַיָּבִין עֲלֵיהֶן עַל טֻמְאַת מִקְדָּשׁ וּקְדָשָׁיו.

ה  רָאָה אֹדֶם וְלֹבֶן כְּאֶחָד, שׂוֹרְפִין עֲלֵיהֶן אֶת הַתְּרוּמָה וְאֶת הַקֳּדָשִׁים; אֲבָל אֵין חַיָּבִין עֲלֵיהֶן עַל בִּיאַת מִקְדָּשׁ--שֶׁנֶּאֱמָר "מִזָּכָר עַד-נְקֵבָה תְּשַׁלֵּחוּ" (במדבר ה,ג), עַד שֶׁתִּהְיֶה הַטֻּמְאָה טֻמְאַת זָכָר וַדַּאי אוֹ טֻמְאַת נְקֵבָה וַדָּאִית.  וְכֵן הַנּוֹגֵעַ בְּאֹדֶם וְלֹבֶן שֶׁלּוֹ כְּאֶחָד, אֵינוּ חַיָּב עַל טֻמְאַת מִקְדָּשׁ וּקְדָשָׁיו; נָגַע הוּא עַצְמוֹ בְּלֹבֶן וְאֹדֶם שֶׁרָאָה, הֲרֵי זֶה חַיָּב עַל בִּיאַת הַמִּקְדָּשׁ.

ו  [ח] דַּם הַנִּדָּה, אוֹ דַּם הַזָּבָה, אוֹ דַּם הַיּוֹלֶדֶת--מְטַמֵּא בְּכָל שְׁהוּא, בַּמַּגָּע וּבַמַּשָּׂא:  שֶׁנֶּאֱמָר "וְהַדָּוָה, בְּנִדָּתָהּ" (ויקרא טו,לג), מִפִּי הַשְּׁמוּעָה לָמְדוּ שֶׁמַּדְוָהּ כָּמוֹהָ.  וּכְבָר בֵּאַרְנוּ בְּעִנְיַן אִסּוּר נִדָּה, שֶׁחֲמִשָּׁה דָּמִים טְמֵאִים בָּאִשָּׁה; אֲבָל אִם רָאֲתָה דָּם יָרֹק--הֲרֵי הוּא טָהוֹר, וְאֵינוּ כְּמוֹ רֻקָּהּ וּשְׁאָר מַשְׁקִין הַיּוֹצְאִין מִמֶּנָּה, שֶׁהָרֹק מִתְעַגֵּל וְיוֹצֶא, וְזֶה שׁוֹתֵת וְיוֹרֵד.

ז  [ט] אִשָּׁה שֶׁיָּצָא הַוֶּלֶד מִדָּפְנָהּ, וְיָצָא עִמּוֹ דָּם מִן הַדֹּפֶן--הֲרֵי אוֹתוֹ הַדָּם אָב מֵאֲבוֹת הַטֻּמְאוֹת, כְּדַם הַנִּדָּה וְהַלִּידָה וְהַזִּיבָה:  שֶׁהַמָּקוֹר, מְקוֹמוֹ טָמֵא.  וְהָאִשָּׁה טְהוֹרָה, עַד שֶׁיֵּצֵא מִמֶּנָּה דָּם דֶּרֶךְ הָרֶחֶם.

ח  [י] מְקוֹר הָאִשָּׁה שֶׁנֶּעְקַר וְנָפַל לָאָרֶץ, הָאִשָּׁה טְמֵאָה טֻמְאַת עֶרֶב; וְכֵן מָקוֹר שֶׁהֵזִיעַ כִּשְׁתֵּי טִפֵּי מַרְגָּלִיּוֹת, הָאִשָּׁה טְמֵאָה טֻמְאַת עֶרֶב.  אֲבָל אֵינָהּ נִדָּה, עַד שֶׁתִּרְאֶה אֶחָד מֵחֲמִשָּׁה דָּמִים הַמְּטַמְּאִין בָּאִשָּׁה.  [יא] הֵזִיעָה טִפָּה אַחַת--הֲרֵי הָאִשָּׁה טְהוֹרָה, שְׁאֵינָהּ אֵלָא מִחוּץ לַמָּקוֹר.

ט  [יב] זוֹבוֹ שֶׁלַּזָּב--אָב מֵאֲבוֹת הַטֻּמְאוֹת כַּזָּב, שֶׁנֶּאֱמָר "זוֹבוֹ, טָמֵא הוּא" (ויקרא טו,ב); וּמְטַמֵּא בַּמַּגָּע וּבַמַּשָּׂא, בְּכָל שְׁהוּא.  וּרְאִיָּה רִאשׁוֹנָה שֶׁלַּזָּב--אֵינָהּ מְטַמְּאָה בַּמַּשָּׂא, וַהֲרֵי הִיא כְּשִׁכְבַת זֶרַע:  בֵּין מֵאִישׁ גָּדוֹל, בֵּין מִקָּטָן--הֲרֵי הָרְאִיָּה הָרִאשׁוֹנָה כְּשִׁכְבַת זֶרַע.

י  וְכֵן הַמִּשְׁכָּבוֹת וְהַמּוֹשָׁבוֹת שֶׁיָּשַׁב עֲלֵיהֶן, מִשֶּׁרָאָה רְאִיָּה רִאשׁוֹנָה עַד שֶׁרָאָה הַשְּׁנִיָּה--טְהוֹרִין:  שְׁאֵינוּ קָרוּי זָב אֵלָא אַחַר רְאִיָּה שְׁנִיָּה, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ בְּהִלְכּוֹת מְחֻסְּרֵי כַּפָּרָה.  רָאָה אַחַת מְרֻבָּה כִּשְׁתַּיִם, אֵין טָמֵא אֵלָא הַמֵּסִיט טִפָּה אַחֲרוֹנָה.

יא  [יג] רְאִיָּה רִאשׁוֹנָה שֶׁלִּמְצֹרָע, מְטַמְּאָה בַּמַּשָּׂא--שֶׁנֶּאֱמָר "כָּל-צָרוּעַ וְכָל-זָב" (במדבר ה,ב), הֲרֵי הַצָּרוּעַ כְּזָב גָּמוּר:  מַה זָב גָּמוּר, זוֹבוֹ מְטַמֵּא בַּמַּשָּׂא--אַף מְצֹרָע, רְאִיָּתוֹ הָרִאשׁוֹנָה מְטַמְּאָה בַּמַּשָּׂא.

יב  [יד] רֻקּוֹ שֶׁלַּזָּב, וְשִׁכְבַת זַרְעוֹ, וּמֵימֵי רַגְלָיו--כָּל אֶחָד מִשְּׁלָשְׁתָּן אָב טֻמְאָה, דִּין תּוֹרָה; וּמְטַמֵּא בְּכָל שְׁהוּא, בַּמַּגָּע וּבַמַּשָּׂא:  הֲרֵי הוּא אוֹמֵר בָּרֹק "וְכִי-יָרֹק הַזָּב, בַּטָּהוֹר" (ויקרא טו,ח); וּמֵימֵי רַגְלָיו וְשִׁכְבַת זַרְעוֹ, אֵי אִפְשָׁר שֶׁלֹּא יִהְיֶה בָּהֶם צִחְצוּחֵי זִיבָה כָּל שְׁהוּא.  [טו] וְאֶחָד זָב, וְאֶחָד נִדָּה וְיוֹלֶדֶת וְזָבָה--כָּל אֶחָד מֵהֶן, רֻקּוֹ וּמֵימֵי רַגְלָיו אָב טֻמְאָה כַּזָּב; וְכֵן כָּל מָקוֹם שֶׁנֶּאֱמָר בַּהֲלָכוֹת אֵלּוּ הַזָּב--אֶחָד הַזָּב, וְאֶחָד שְׁאָר הָאַרְבָּעָה.

יג  [טז] תִּשְׁעָה מַשְׁקִין בַּזָּב:  שְׁלוֹשָׁה מֵהֶן, אָב טֻמְאָה; וְהֶן--רֻקּוֹ, וּמֵימֵי רַגְלָיו, וְשִׁכְבַת זַרְעוֹ.  כָּל אֶחָד מֵאֵלּוּ מְטַמֵּא אָדָם וְכֵלִים בְּכָל שְׁהוּא, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ.

יד  וּשְׁלוֹשָׁה מֵהֶן, כְּוֶלֶד הַטֻּמְאָה; וְאֵלּוּ הֶן--דִּמְעַת עֵינוֹ, וְדַם מַגֵּפָתוֹ, וַחֲלֵב הָאִשָּׁה.  כָּל אֶחָד מֵאֵלּוּ כְּמַשְׁקִין טְמֵאִין שְׁאֵין מְטַמְּאִין אָדָם, אֲבָל מְטַמְּאִין כֵּלִים מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאַר.

טו  וּשְׁלוֹשָׁה מֵהֶן, טְהוֹרִין; וְאֵלּוּ הֶן--זִיעָתוֹ, וְלֵחָה סְרוּחָה הַיּוֹצֵאת מִמֶּנּוּ, וְהָרְאִי.  הֲרֵי אֵלּוּ הַשְּׁלוֹשָׁה מִן הַזָּב וַחֲבֵרָיו, כְּמוֹתָן מִשְּׁאָר הָאָדָם.

טז  כּוֹחוֹ וְנוֹעוֹ וְרִירוֹ וּמֵי הָאַף שֶׁלּוֹ--הֲרֵי הֶן כְּרֻקּוֹ לְכָל דָּבָר, וּבִכְלַל הָרֹק הֶן חֲשׁוּבִין.  דָּם הַיּוֹצֶא מִפִּי אַמָּה, וְדָם הַשּׁוֹתֵת מִפִּיו--הֲרֵי הֶן בִּכְלַל דַּם מַגֵּפָתוֹ; הָיָה מוֹצֵץ וְרוֹקֵק דָּם--הֲרֵי זֶה מְטַמֵּא כְּרֹק, שֶׁהַדָּם שֶׁמּוֹצֵץ אֵי אִפְשָׁר לוֹ בְּלֹא צִחְצוּחֵי רֹק.


משנה תורה - ספר טהרה - הלכות מטמאי משכב ומושב - הכול
פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג